
E.I.A.L., Vol. 30 – No 2 (2019)

Introduction
ANDREW PAXMAN

Centro de Investigación y Docencia Económicas (CIDE)

Observers of Latin America have long regarded the pervasive relationship 
between the region’s governments and its privately owned media, especially its 
TV-based conglomerates and its often oficialista newspapers, as one of accom-
modation or interdependence.1 For much of the twentieth century, hegemonic 
governments, whether military dictatorships or the lengthy dictablanda perpetrated 
by Mexico’s Institutional Revolutionary Party (PRI), prolonged their rule in part 
by relying on compliant media to collectively act as a ministry of propaganda; 
in turn, TV hegemons such as Brazil’s Grupo Globo, Mexico’s Televisa, and El 
Salvador’s Eserski family were permitted to maintain their quasi-monopolistic 
status, while newspapers retained generous state subsidies, which in most cases 
they needed for their survival. 

During the last two decades of the century, as first Argentina, then Brazil, 
Chile, several Central American states, and Mexico embraced electoral democracy, 
the symbiosis largely persisted, in what Manuel Alejandro Guerrero and Mireya 
Márquez Ramírez have termed a “captured-liberal” model.2 Rather than punish-
ing major broadcasters and newspapers for past sins of monopolistic practice 
or bias against political opposition, democratically elected governments saw 
greater utility in preserving a friendly mass media. This was particularly true 
of television, which itself saw the usefulness of a friendly state, especially—as 
tended to predominate from the mid-1980s—a neoliberal one; such regimes 
would permit Globo and Televisa to expand into satellite TV and even telephone 
services. Multimedia groups such as Argentina’s Clarín and multi-industry groups 

INTRODUCTION

andrew.paxman@cide.edu

LATIN AMERICAN MEDIA & THE STATE: 
BEYOND THE OLD SYMBIOSIS

Guest Editor:  
andrew paxman



8	 E.I.A.L. 30–2

such as Venezuela’s Cisneros and Colombia’s Ardila Lülle and Santo Domingo 
similarly expanded their media assets in the 1990s. 

But as of around 2000, when a “pink tide” started to sweep the region and 
brought a string of leftist and center-left leaders to power, first in Venezuela, 
then in Brazil, Argentina, and elsewhere, the old symbioses began to be eroded. 
(Colombia, as explained below, was the major exception here.) In part, the change 
was politically driven: in Venezuela, one half of the historic broadcast duopoly, 
RCTV, effectively disappeared in 2007, when Hugo Chávez refused to renew its 
license, while in Argentina, Cristina Kirchner enacted a 2009 Media Law that 
threatened Grupo Clarín with the forced sale of its pay-TV assets; both moves 
seemed motivated, at least to some extent, by the critical stances the companies 
had taken towards governmental corruption and inefficiency.3 In part, the change 
was propelled by a consolidation of industry trends that arose in the 1990s: the 
growing popularity of cable and satellite television, along with a strengthening 
of junior broadcast rivals, meant that nightly newscasts on Televisa and TV 
Globo were no longer the all-powerful megaphones of yore; print media, staffed 
by a new generation of more idealistic and cosmopolitan reporters and buoyed 
by expanded advertising revenues, were in most countries assuming more of a 
watchdog role.4 And in part the change was pragmatic, as some media barons 
decided that democracy was good for business, since competing parties would 
spend more on campaign ads. Televisa owner-CEO Emilio Azcárraga Jean ex-
pressed exactly that argument in 1999, and his networks proceeded to give fairly 
equal coverage to all three candidates in the presidential campaign of 2000.5

In the 2010s, however, and in several places a few years before, symbiosis 
began to make something of a return. Televisa became a key ally of Felipe 
Calderón (2006-12) in his ill-executed war on drugs, all the while cultivating 
the opposition-party politician, Enrique Peña Nieto, who would replace him; 
Televisa’s backing of Peña Nieto would pay off handsomely over the next six 
years, with protections under a new Telecoms Law and close to US$400 million 
in federal advertising.6 After 12 years of kirchnerismo, Clarín welcomed the 
2015 arrival of Mauricio Macri, who soon reformed Cristina Kirchner’s Media 
Law and allowed the conglomerate to finalize a long-sought merger of its pay-
TV unit with a rival operator.7 During the 2018 election in Brazil, Globo’s main 
broadcast rivals Record and SBT—in contrast to Globo itself—openly supported 
Jair Bolsonaro, a tactic that apparently reaped them greater government ad spend 
that year and a yet higher share after Bolsonaro took office in January 2019.8 
Also during the 2010s, print media across the region felt the pinch as readers and 
advertisers accelerated their migration to the Internet; this made some newspa-
pers return to the old subsidies-for-sycophancy exchange that had undergirded 
print economics in much of Latin America during the previous century. Such 



 INTRODUCTION 	9

support, which mostly took the form of government advertising, now became 
important to broadcasters too, as their audiences shrank in the face of pay-TV 
and streaming services,9 a trend that incentivized greater oficialismo. 

Nonetheless, state-media relations are today more complex and variegated 
than in eras past, and a full embrace of the old interdependent model, and thus 
a return to a culture of self-censorship, seems unlikely. First, democratization 
may not have fulfilled all expectations but it has generally strengthened institu-
tions, such as judiciaries, regulators, and human rights commissions, that provide 
checks on executive power and material for critical stories; democratization 
also encouraged NGOs to adopt a more prominent social role, which in some 
cases has included an investigative one. Second, several generations of report-
ers and editors, who cut their teeth under democratization, remain committed to 
independent, watchdog journalism, even though industry salaries are ever more 
precarious. Third, the Internet has made journalism more difficult to coopt, as 
news portals require much lower start-up and operating costs than legacy media, 
and some receive support from outside sources like the Open Society Founda-
tions and SembraMedia.10 (that said, the negative repercussions of the Internet 
are clear: a weakening of traditional media in their watchdog role, with reduced 
resources for engaging in investigation, fact-checking politicians, and counter-
balancing strident voices and falsehoods on social media.) Finally, for reasons 
sometimes personal, sometimes ideological, sometimes owing to the agency of 
their employees, the bigger media players do not always behave the way that 
social scientists predict: witness the willingness of Grupo Globo, often deemed 
incorrigibly conservative (in both senses), to back Lula in 2002 and to criticize 
Bolsonaro in 2019. The diversity of the current set of media-state relationships, 
together with a subtler appreciation of relations under democratization, is the 
main underlying theme of this dossier.

Surveying a wide range of local studies of print media in Brazil, Heloiza 
Herscovitz finds that while the country’s top three newspapers were unsurpris-
ingly enthusiastic about the neoliberal project of Fernando Henrique Cardoso 
(1995-2002), the attitudes of two of them towards the center-left candidacy and 
government of Lula da Silva (2003-10) were fairly neutral, even sympathetic, 
at least until the proliferation of corruption scandals during his final year. Again 
unsurprisingly, during her recession-plagued second term, Dilma Rousseff (2011-
16) found the main newspapers particularly adversarial, running regular—and 
selective—stories on Workers’ Party corruption scandals, thereby exacerbating 
those scandals and almost certainly contributing to her eventual impeachment. 
However, the return to power of the Right, with the election of Bolsonaro, has 
not restored the old coziness between the state and the press, far from it.



10	 E.I.A.L. 30–2

In El Salvador, which emerged from 12 years of civil war in 1992, media 
ownership has been highly concentrated, with one family dominating television 
and newspaper readership largely divided between two family-owned dailies. 
As Sonja Wolf shows, by privileging business concerns over the public interest, 
these three families allowed their media to be mouthpieces for the state, whether 
under the conservative ARENA party (1989-2009) or under the once-socialist 
but now centrist FMLN (2009-19). Both parties rewarded these families with 
plenty of state advertising. So far, so symbiotic, but what muddies the picture is 
the increasingly impactful watchdog role of the news portal El Faro, which since 
its 1998 founding has built a reputation for investigative journalism, to the extent 
that its scoops often elicit follow-up coverage from the two main newspapers.

Micaela Iturralde offers a refreshingly nuanced view of a media giant in her 
analysis of Grupo Clarín’s flagship enterprise, the newspaper Clarín, and its 
attention to controversial human rights issues under the presidencies of Raúl 
Alfonsín and Carlos Menem (1983-99). Argentina’s bestselling daily had been 
labelled an apologist for the country’s military dictatorship, but its lukewarm 
attitude to the centralist Alfonsín, its initial enthusiasm for the neoliberal Menem, 
and its consistent advocacy for a state policy based on national reconciliation 
rather than bringing dirty-war generals to trial cannot be explained as a mere 
function of conservative elitism. To Clarín, reconciliation was a matter of Chris-
tian forgiveness, and when Menem’s government showed signs of corruption 
in the early 1990s, the paper assumed an important watchdog role, in spite of 
the regime’s decision to repeal the legislation that had prevented Clarín from 
acquiring a broadcast television station. 

The essay by Diego García Ramírez and Carlos Charry Joya on Colombian 
television is the outlier in this dossier, in the sense that it shows, between the early 
1990s and the present, an ever-greater complicity between the state and media 
owners, as the industry gradually winds up in the hands of two well-established 
multi-industrial conglomerates, Santo Domingo and Ardila Lülle. For decades, 
Colombia had had the most fragmented arrangement of private investment in 
television in all Latin America, but by the early 2000s it had fostered a de facto 
duopoly, and textual analysis of the legal reforms that permitted this shows a clear 
ideological project to favor big business. Today, Colombians get their national 
TV news almost entirely from the two conglomerates, who have a deep vested 
interested in not rocking the ship of state.

Rounding out the dossier, Jo Tuckman of The Guardian assesses the role of 
foreign correspondents in Mexico, which hosts more of them than anywhere else 
in Latin America. Since the era of President Carlos Salinas (1988-94), Mexican 
politicians and journalists alike have paid great attention to overseas media. This 
has generally been a good thing. Although some of their coverage has proven 



 INTRODUCTION 	11

too flattering, foreign media are rarely subject to the financial incentives towards 
self-censorship that have traditionally prevailed locally and they have offered 
important overviews of political controversies and investigative exposés. But 
foreign influence may be on the wane: over the last decade or so, just as many 
overseas papers have slimmed down or closed their bureaus, local news portals 
and reporting collectives have flourished. Indeed, they too are helping resist a 
return to the old state-media symbiosis, and vitally so, given attempts by recent 
presidents—including the incumbent, Andrés Manuel López Obrador—to co-opt 
the press anew via large or selective ad buys.

Altogether, this dossier (with the important exception of the Colombian 
contribution) offers a slightly more optimistic assessment than do Guerrero and 
Márquez-Ramírez of the benefits of democratization and neoliberalism with re-
spect to diversity of media ownership and plurality of viewpoints. One might add 
that the biggest conglomerates, Televisa and Globo, have shrunk in comparison 
with their leviathan status in the early 1990s. In 2010 Globo felt obliged to sell 
off its massive pay-TV/broadband operator NET, while Televisa has divested 
its satellite holdings, music recording division, concert operator, and one of its 
two top-flight soccer teams, and it recently hung a for-sale sign on its historic 
radio division. Neither commands the broadcast share—70 percent for Globo, 
90 percent for Televisa—of 25-30 years ago; they are both now closer to 50 
percent, still impressive but much diminished, and yet more so when pay-TV 
and streaming services are taken into account.11

The greater concern today, as suggested by Herscovitz, Tuckman, and Wolf, 
is a new wave of semi-authoritarian populism, a pan-ideological phenomenon 
of which Mexico’s left-wing López Obrador and Brazil’s right-wing Bolsonaro 
are the continent’s exemplars, with El Salvador’s Nayib Bukele a younger, 
ideologically vague exponent.12 Over the 6-12 months that the three men have 
spent in office as of this writing, each has expressed repeated disdain for legacy 
media, especially newspapers. This might not matter so much were it not for the 
fact that they are very able self-propagandizers, AMLO through his five-a-week 
televised and livestreamed press conferences, Bolsonaro and Bukele via Twit-
ter. There is as yet no evidence that their countries’ newspapers have enjoyed 
the equivalent of the “Trump bump” experienced by the New York Times since 
2016. On the contrary, and particularly in economically stagnant Mexico, cover 
sales and ad revenues continue to fall and layoffs persist. 

How will Latin America’s media react to the new semi-authoritarian populism? 
Will television and print media respond to the challenge of providing balance and 
holding the demagogic to account? A few have begun to do so—TV Globo and 
the top three newspapers in Brazil (especially Folha de S. Paulo), Reforma and 
Proceso in Mexico—but will reduced government advertising, other state-driven 



12	 E.I.A.L. 30–2

pressures, and/or recession cause them to rein in their watchdog tendencies, 
as occurred at Grupo Clarín two decades ago? How effectively will the news 
portals and young reporting collectives be able to speak truth to power? The 
last decade has seen such media blossom, but in a digital landscape abuzz with 
oficialista bots, Twitter-shaming of critical journalists, and upstart politically 
funded websites masquerading as reliable news sources (Mexico’s unconvinc-
ingly named Sin Línea and El Soberano, for instance), will online watchdog 
reporting build on its initial promise or will it fail to rise above niche-audience 
status? Should EIAL revisit media-state relations in five years’ time, there is 
sure to be plenty to discuss.

Notes

1.	 Venicio de Lima, “The State, Television, and Political Power in Brazil”, Critical Studies 
in Mass Communication, 5 (1988), pp. 108-128; Jon Vanden Heuvel and Everette E. 
Dennis, Changing Patterns: Latin America’s Vital Media (New York: Freedom Forum 
Media Studies Center, 1995), p. 14; Elizabeth Fox, Latin American Broadcasting: From 
Tango to Telenovela (Luton: Univ. of Luton Press, 1997), pp. 34, 37, 58f; Silvio Waisbord, 
Watchdog Journalism in South America: News, Accountability, and Democracy (New 
York: Columbia Univ. Press, 2000), pp. 14-17; Claudia Fernández & Andrew Paxman, 
El Tigre: Emilio Azcárraga y su imperio Televisa (Mexico City: Grijalbo, 2013 [2000]), 
esp. pp. 22f, 49f.

2.	 Guerrero & Márquez-Ramírez (eds.), Media Systems and Communication Policies in 
Latin America (London; New York: Palgrave Macmillan, 2014), pp. 9-13; cf. Guerrero 
& Márquez-Ramírez, “The Captured-Liberal Model: Media Systems, Journalism and 
Communication in Latin America,” International Journal of Hispanic Media, 7 (Aug. 
2014). “Captured-liberal” refers to a system that is ostensibly free-market but in which 
media policy is largely determined by media owners who in turn provide continued 
support to the state.

3.	 “Chávez silences critical TV station”, The Guardian, 23 May 2007, www.theguardian.
com/media/2007/may/23/venezuela.broadcasting; “Battle Between Argentine Media 
Empire and President Heats Up Over a Law”, New York Times, 30 Nov. 2012, www.
nytimes.com/2012/12/01/world/americas/media-law-ratchets-up-battle-between-kirchner-
and-clarin-in-argentina.html. 

4.	 Waisbord, Watchdog Journalism; Rosental Calmon Alves, “From Lapdog to Watchdog: 
The role of the press in Latin America’s democratization”, in H. de Burgh (ed.), Making 
Journalists: Diverse models, Global Issues (London: Routledge, 2005); Sallie Hughes, 
Newsrooms in Conflict:Journalism and the Democratization of Mexico (Pittsburgh, PA: 
University of Pittsburgh Press, 2006), chs. 4, 9 & 10. Hughes (p. 231) notes a drastic, 
recession-driven retreat from investigative journalism in Argentina between 1999 and 
2005, but such reporting would revive with major corruption scandals in 2007-08.

5.	 Fernández & Paxman, El Tigre, p. 599f.
6.	 “Televisoras se llevan 13 mil mdp, diarios más de 4 mil mdp”, Animal Político, 6 June 

2019, www.animalpolitico.com/2019/06/televisa-imagen-azteca-medios-publicidad-
oficial-epn/. 

https://www.theguardian.com/media/2007/may/23/venezuela.broadcasting
https://www.theguardian.com/media/2007/may/23/venezuela.broadcasting
http://www.nytimes.com/2012/12/01/world/americas/media-law-ratchets-up-battle-between-kirchner-and-clarin-in-argentina.html
http://www.nytimes.com/2012/12/01/world/americas/media-law-ratchets-up-battle-between-kirchner-and-clarin-in-argentina.html
http://www.nytimes.com/2012/12/01/world/americas/media-law-ratchets-up-battle-between-kirchner-and-clarin-in-argentina.html
http://www.animalpolitico.com/2019/06/televisa-imagen-azteca-medios-publicidad-oficial-epn/
http://www.animalpolitico.com/2019/06/televisa-imagen-azteca-medios-publicidad-oficial-epn/


 INTRODUCTION 	13

7.	 “El Grupo Clarín arrasa desde la llegada de Mauricio Macri”, El País, 6 July 2017, 
https://elpais.com/internacional/2017/07/05/argentina/1499281826_210689.html. 

8.	 “Governo Bolsonaro reduz publicidade na Globo e prioriza SBT e Record”, Poder360, 
12 Nov. 2019, www.poder360.com.br/midia/governo-bolsonaro-reduz-publicidade-na-
-globo-e-prioriza-sbt-e-record/.

9.	 For example, in first-quarter 2019, Nielsen-IBOPE found that Mexico’s nationwide viewing 
broke down as follows: streaming services: 20 percent; pay-TV: 29 percent; broadcast 
51 percent; Reporte trimestral de audiencias de radio y televisión con perspectiva de 
género, enero-marzo 2019 (Mexico City: IFT, 2019), p. 13. 

10.	 See www.opensocietyfoundations.org/what-we-do/themes/journalism and www.sem-
bramedia.org/who-we-are/.

11.	 “Ibope outubro: 70% das TVs no país sintonizaram só canais abertos,” UOL, 15 Nov. 
2019, https://tvefamosos.uol.com.br/noticias/ooops/2019/11/15/ibope-outubro-70-das-
-tvs-no-pais-sintonizaram-so-canais-abertos.htm. Unlike in South America, audience 
figures in Mexico are rarely made public, and Televisa ceased to record its share in its 
annual reports after 2011, by when it had declined to 70 percent. Rival TV Azteca, in its 
first-quarter 2019 report, put Televisa’s national share, in a two-way match, at 63 percent; 
accounting for third-ranked player Imagen TV and local channels the figure would be 
roughly 50 percent, while accounting for pay-TV and streaming too, Televisa’s viewing 
share would be a mere 25 percent; cf. footnote 9, above. 

12.	 On Latin American populism as much more of a style than an ideology, see Alan Knight, 
“Populism and Neo-Populism in Latin America, Especially Mexico,” Journal of Latin 
American Studies, 30:2 (1998). On the specific commonalities of such politically opposed 
leaders as López Obrador and Bolsonaro, see also “The surprising similarities between 
AMLO and Jair Bolsonaro,” The Economist, 5 Dec. 2019.

https://elpais.com/internacional/2017/07/05/argentina/1499281826_210689.html
http://www.poder360.com.br/midia/governo-bolsonaro-reduz-publicidade-na-globo-e-prioriza-sbt-e-record/
http://www.poder360.com.br/midia/governo-bolsonaro-reduz-publicidade-na-globo-e-prioriza-sbt-e-record/
http://www.opensocietyfoundations.org/what-we-do/themes/journalism
http://www.sembramedia.org/who-we-are/
http://www.sembramedia.org/who-we-are/
https://tvefamosos.uol.com.br/noticias/ooops/2019/11/15/ibope-outubro-70-das-tvs-no-pais-sintonizaram-so-canais-abertos.htm
https://tvefamosos.uol.com.br/noticias/ooops/2019/11/15/ibope-outubro-70-das-tvs-no-pais-sintonizaram-so-canais-abertos.htm

