
E.I.A.L., Vol. 30 – No 2 (2019)

Leading Newspapers in Brazil as  
Political Actors (1994-present) 

HELOIZA G. HERSCOVITZ
California State University, Long Beach

Abstract

Brazil’s three leading newspapers, O Globo, Folha de S. Paulo, and O 
Estado de S. Paulo, act as political actors whose ideological positions tend to 
mirror those of the dominant elites in a heterogeneous fashion. This thesis is 
discussed here in the light of two intertwining theories: the organizational and 
ideological levels of analysis proposed by Pamela Shoemaker and Stephen 
Reese’s hierarchical model of influences on media content (1996), and the 
media’s tendency to intervene in political debate, engage in advocacy, or 
influence political events, as suggested by Daniel Hallin and Paolo Mancini’s 
model of political parallelism (2012). This essay examines data from over 
20 studies, mostly conducted by Brazilian researchers, about the leading 
newspapers’ coverage of the elections and terms of presidents Fernando 
Henrique Cardoso (1995-2002), Luiz Inácio “Lula” da Silva (2003-2010), 
Dilma Rousseff (2011-2016) and Jair Bolsonaro (2019- present). These 
studies collectively corroborate the idea that the Brazilian news media of-
fer content that seeks to further their own interests and reinforces the power 
of elite groups, if less effectively so since 2018. The findings from these 
studies are embedded in a historical narrative about the aforementioned 
presidential elections.

Keywords: newspapers; Brazil; elites; ideology; political actors

Resumo

Os três maiores jornais brasileiros, O Globo, Folha de S. Paulo e O 
Estado de S. Paulo agem como atores políticos, e suas posturas ideológicas 
refletem as posturas das elites dominantes de forma heterogênea. Essa tese é 
discutida aqui à luz de duas teorias que se entrelaçam: de um lado os níveis 
de análise organizacional e ideológica propostos por Pamela Shoemaker e 
Stephen Reese em seu modelo hierárquico de influências no conteúdo da 

LEADING NEWSPAPERS IN BRAZIL

Heloiza.Herscovitz@csulb.edu



94	 E.I.A.L. 30–2

mídia (1996) e, de outro, a tendência da mídia de intervir no debate político 
e engajar-se na defesa ou no processo de influência política, como sugeriram 
Daniel Hallin e Paolo Mancini em seu modelo de paralelismo político (2012). 
Esse artigo examina dados de mais de 20 estudos conduzidos principalmente 
por pesquisadores brasileiros sobre a cobertura dos três grandes jornais nas 
eleições e administrações de Fernando Henrique Cardoso (1995-2002), 
Luiz Inácio “Lula” da Silva (2003-2010), Dilma Rousseff (2011-2016) e 
Jair Bolsonaro (2019-presente). Esses estudos corroboram a ideia de que a 
mídia brasileira oferece um conteúdo que serve aos seus próprios interesses 
e reforça o poder de grupos de elite, mesmo que menos efetivamente a par-
tir de 2018. Os resultados apresentados aqui são incorporados à narrativa 
histórica das eleições presidenciais.

Palavras chave: jornais; Brasil; elites; ideologia; atores políticos

Introduction

The intricate relations between the state and mainstream print news media 
in Brazil have mirrored the country’s mercurial path to full democracy. Once 
Brazil recovered from a lengthy military rule that imposed heavy censorship on 
the news media between 1964 and 1985, leading newspapers began, in a more 
professional style, not only to set the political agenda but also to fashion them-
selves as political actors by helping to elect presidential candidates—Fernando 
Collor de Mello in 1989, Fernando Henrique Cardoso in 1994 and 1998—or 
defeat them, as befell Luiz Inácio “Lula” da Silva in three elections. Addition-
ally, leading newspapers have played central roles in covering major corruption 
scandals, such as the Mensalão (in which Congress members received monthly 
bribes from the ruling Workers’ Party in exchange for favorable votes) and the 
Lava Jato (in which executives from Petrobras, Brazil’s state-controlled oil 
company, accepted bribes from construction companies while members of the 
Workers’ Party and other parties were involved in money laundering schemes) 
scandals. However, the media were generally able to adopt these roles due to 
leaks of information from inside sources rather than as a result of in-depth 
journalistic investigation. 

Over a 25-year period, as the presidency has shifted from the center to the left 
and recently to the right, politicians and the news media have fought to control 
the narrative about national politics. More often than not, both sides have lost 
credibility. Corruption investigations have sent numerous politicians and busi-
nesspeople to prison, and caused the impeachment of a president in 2016 and 
the sentencing to a prison term of a former president in 2018. In recent years, 
many print publications—including Jornal do Brasil, traditionally Brazil’s 
fourth-largest daily paper, which recently returned online and to print after an 



 LEADING NEWSPAPERS IN BRAZIL 	95

8-year hiatus1—have folded, shrunk, or migrated online, losing credibility and 
the ability to produce investigative journalism. Meanwhile, political polariza-
tion has intensified in social media, considered a main source of information, 
given that 130 million Brazilians (60 percent of the population) were active on 
Facebook by 2019.2 Brazil’s print media, highly influential in political circles 
for decades, now face an uncertain future, not least because the current presi-
dent, Jair Bolsonaro, preferred to engage through social media during his 2018 
campaign and has made disparaging remarks about the press since taking office.

Yet the country’s leading newspapers still carry great prestige and continue 
to help set the political agenda, which makes their analysis crucial to compre-
hend Brazil’s political sphere. Furthermore, analyzing the role of mainstream 
print media in Brazilian politics sheds light on the path to democracy of Latin 
America’s most populous country. As media scholar Silvio Waisbord has pointed 
out, the consolidation of a democratic press requires a stable and functional 
state.3 If the state fails to meet its essential obligations, which include provisions 
to make journalism possible, the press will also fail to produce a democratic 
journalism. Moreover, the study of interactions between news media and the 
state in Brazil contributes to evaluating democratic standards in Latin America, 
and can potentially improve the global status of this region’s nations. 

This analysis explores whether news organizations have consistently positioned 
themselves as political actors during the period examined, as opposed to serving 
as independent vehicles for public expression and political accountability in a 
transitional democracy. It also discusses the fluctuation and the ambivalence of 
news media toward political parties and leaders. Two theories inform this analy-
sis: Pamela Shoemaker and Stephen Reese’s hierarchical model of influences 
on media content, and Daniel Hallin and Paolo Mancini’s model of “political 
parallelism.” In surveying more than 20 studies of newspapers’ coverage of 
electoral campaigns and presidential terms, this article finds that Brazil’s news 
media have continued to offer content that serves chiefly to further their own 
interests and reinforce the power of specific political groups, if less effectively 
so since the 2018 presidential election.

Theoretical Framework: The Hierarchy Model and Political Parallelism 
Modified

The hierarchical model of influences in journalism, which is at the core of 
the field of media sociology, has produced a substantial amount of research 
worldwide. This model, defined by Pamela Shoemaker and Stephen Reese, 
states that news content is shaped by 1. individual journalists, including their 



96	 E.I.A.L. 30–2

professional, personal, and political stances; 2. newsroom routines; 3. organi-
zational influences (in this case media ownership); 4. other social institutions 
along with economic, political, and cultural forces, including government; and 
5. predominant ideology (the social system that attempts to maintain the status 
quo supporting the interests of those in power).4 My interpretive analysis is 
more concerned with the third and the fifth levels of influence on news content, 
as they connect media ownership and ideology. 

According to Shoemaker and Reese, media ownership may distort journal-
ists’ attempts to describe the world objectively. Such a predicament is common 
in Latin America’s young democracies, where private media and government 
officials are still closely connected and practice reciprocity. Waisbord calls atten-
tion to Latin American media patrimonialism, which “refers to the discretionary 
use of public resources by political officials to strengthen personal or partisan 
power and favor allied news organizations.”5 This type of use includes offers 
of advertising, broadcasting licenses, tax breaks, and subsidies to news organi-
zations in exchange for “supportive coverage and silence on sensitive matters 
affecting governments.”6 Furthermore, Waisbord asserts that media companies 
are connected to industrial corporations as well as political parties: “There is no 
strict separation between political and market media powers” in an environment 
where “polarized politics inevitably engulf newsrooms as they are deliberately 
mobilized behind personal, partisan, and business goals.”7 In this sense, leading 
publishers and media owners are political figures, although they are not a mono-
lithic group, as they reflect personal positions and internal battles within the elite, 
nor do they work unchangingly as mouthpieces for political parties. Waisbord 
sustains that “alliances between news media and politicians are temporary and 
contingent on personal calculations and specific arrangements.”8

Issues arising from media ownership are directly connected to a more general 
level of analysis that Shoemaker and Reese classify as ideological influences 
on media content. Social scientists hardly agree on a particular definition of 
ideology, tending to use a theoretical definition rather than an empirical one. 
For the purposes of this article, I would define ideology as set of political and 
economic beliefs and social values representing group interests. In Brazil, elite 
values are centered around a dependent capitalism articulated by the state that 
acts as a central authority that mostly restricts what citizens can do. Another 
salient feature of how ideology operates in Brazil is the disjunction between legal 
norms and the daily lives of Brazilians (breaking the law is easier than following 
it) as well as the prevalence of personal networks (family, friends, godparents, 
clans) to cope with the social system and injustice. However, there is no single 
rubric that represents ideology in Brazil. As an unequal society based on privi-
lege, modern Brazil bears the scars of its colonial past, slavery, and classism. 



 LEADING NEWSPAPERS IN BRAZIL 	97

Catholicism, Afro-Brazilian religions, and more recently Protestant evangelical 
groups comfort those in distress, while political and community leaders work 
on raising the awareness of citizens with lower levels of education who demand 
little from the government and economic elites.9 

In an attempt to connect the two levels of influence on media content, one 
could project that in a developing democracy such as Brazil, media ownership 
and the ideology that supports the status quo (a dependent capitalism and a 
strong state) form the most powerful associated forces responsible for setting 
and enforcing policy at news organizations and, thus, for shaping media content. 
Media owners are members of heterogeneous elite groups that occupy strategic 
positions and have access to economic, political, or symbolic power.10 These 
groups include large-scale landowners, business owners, politicians, and bu-
reaucrats, among others. Their shared ideology usually lacks awareness of their 
responsibility for seeking solutions to social problems such as education, health, 
and welfare. One typical example is the shared belief among these groups that 
the state should be responsible for solving poverty, which excludes them from 
the equation. Nonetheless, they defend the privatization of state companies and 
the reduction of the role of the state in people’s lives.11 

Under the conditions related to media ownership and ideology described 
above, Brazilian journalists have a low level of autonomy. In the most recent 
survey of how they perceived their roles, professionals indicated that their work 
has been substantively constrained by lack of access to information (65 percent) 
and by editorial policies (55 percent).12 That journalists are constrained by edito-
rial policies is a solid indication of the top-down structure of the organization of 
Brazilian newspapers. “The owner has the last word” states the enduring adage 
that circulates in newsrooms across the country. Most news organizations do 
not communicate their political allegiances or ruptures to newsrooms in an open 
or direct style. Rather, journalists learn about them in subtle ways. Frequently, 
newspapers’ support of political parties or individual politicians is negotiated 
behind closed doors and then becomes clear in the process of selecting news 
and in the framing of political issues, most frequently carried out by editors, in 
keeping with the organization’s internal logic. 

Another theoretical framework that allow us to characterize the influence 
of media ownership and ideology on news content focuses on the media’s ten-
dency to intervene in the political debate, to engage in advocacy, or to influence 
political events, particularly in the case of organizations that have no formal 
ties to political parties. It represents a facet of the multidimensional conceptual 
framework through which Hallin and Mancini focus on political parallelism, 
seeking to understand links between the media and political tendencies that 
are not necessarily related to political parties.13 This broader sense of political 



98	 E.I.A.L. 30–2

parallelism usually develops in countries that have faced a late democratic de-
velopment and present contrasting patterns of relations between politics and the 
media, as opposed to old Western European democracies, where the media and 
political parties have had a historical, direct link that has prevailed. Afonso de 
Albuquerque, for example, believes that leading media organizations in Brazil 
have adopted a market-driven, catch-all attitude and increased their internal 
pluralism, although “this does not mean they have adopted a more passive at-
titude towards politics.”14 The perception that news organizations have distanced 
themselves from particular political groups is also shared by other Brazilian 
researchers.15 Nonetheless, Albuquerque endorses the perception that Brazilian 
news media play an active role by taking sides in the name of national interest, 
a justification that is frequently invoked through editorials and opinion pieces. 
To account for this, Albuquerque proposes a new model  that characterizes how 
the media acts as a political agent. He argues that the Brazilian news media take 
explicit political positions, but specifies that their agenda and positions are not 
reducible to the agendas of the political parties.16 Their “catch-all” attitude is 
adapted to their mutually beneficial relationships with individual politicians 
and public servants rather than to their alliance with collective forces or party 
politics. 	

Albuquerque’s recent views were somewhat anticipated by former president 
Fernando Henrique Cardoso. In a 1998 interview with journalist Roberto Pompeu 
de Toledo, Cardoso claimed that the media’s role was a political one and that 
politics and journalism were inseparable, even if political parties were not present 
in this formula. “The news media are more democratic. Competition ended the 
newspapers’ political agenda with the exception of O Estado de S. Paulo. The 
newspaper Folha de S. Paulo defined its agenda as the lack of an agenda and 
more newspapers followed this path … This gave more power to editors who 
state that they are accountable to their readers … However, the editors’ freedom 
is limited by the news media’s business interests.”17

The dynamic of political alliances in Brazil has been shaped by pragmatic 
interests as much as ideological ones.18 With a few exceptions, political parties 
are ideologically inconsistent and frequently produce incoherent coalitions with 
elected officials that switch parties without any accountability to the elector-
ate.19 To some extent, the heterogeneous structure found in politics extends to 
the media. The media’s alignment with political views has varied throughout 
modern history, due to political interests, government subsidies and advertising, 
direct pressures, and even censorship. And more often than not, signs of politi-
cal parallelism appear when the few families that own media outlets develop 
personal connections instead of formal organizational ties, as Duncan McCargo 
has observed in Asian countries.20 This set of trends reflect the political gray zone 



 LEADING NEWSPAPERS IN BRAZIL 	99

in Brazil, a country that is “no longer autocratic but yet not fully democratic” as 
Katrin Voltmer describes in her account of hybrid media systems.21

Newspapers and Political Parties

Political parties in Brazil are considered to be unstable institutions motivated 
by self-interest. As of early 2019, about 35 political parties were officially reg-
istered at the Higher Electoral Court, with another 40 in the process of being 
registered.22 This high number of parties is perceived as a major downside of 
Brazilian democracy, in the opinion of political scientists, and its roots are per-
verse. During the dictatorship, the military allowed the existence of two parties, 
ARENA (the government party) and the MDB (the opposition). The govern-
ment put an end to the two-party system in 1979 and the opposition splintered 
into many groups – a strategy devised by the military to divide the opposition. 
Since then, loyalty of individual politicians to political parties has been elusive.23 

In truth, the country’s political party structure is weak, fluid, and frequently 
guided by personalities rather than principles.24 Brazil’s current president, Jair 
Bolsonaro, for example, was a member of eight different political parties during 
his political career until he settled for a ninth party in 2018. 25 More recently, 
Bolsonaro left the PSL he joined in 2018, and announced his intention of creat-
ing a new party, the Alliance for Brazil (APB), supported by Evangelical groups 
and controlled by his family.26

On the other hand, it is difficult to establish the real number of daily news-
papers currently published in the country. Hurt by publishing costs and the rise 
of Internet penetration, a high number of publications have folded, shrunk, or 
moved to an online format only.27 What is left of a vibrant press, still controlled 
by a few families and several politicians, is mostly accessible through paywalls. 
The three largest and most prestigious Brazilian newspapers with print circula-
tion in major capitals and the highest online readership—O Globo, Folha de 
S. Paulo and O Estado de S. Paulo—in 2018 had less than 200,000 individual 
digital subscriptions on average. In the same year, the average paid circulations 
of these newspapers in print format were 315,000 for O Globo, 310,677 for 
Folha, and 239,436 for O Estado.28 

Despite the fact that television and social media are the main sources of 
information among Brazilians, national newspapers and magazines remain the 
main agenda-setters in their coverage of politics, as TV news offers only short, 
fragmented perspectives and social media (Twitter, especially) provide minimal 
information, referring readers back to links to contents prepared by newspapers 
and magazines. The major daily newspapers and a few newsweekly magazines 



100	 E.I.A.L. 30–2

are mostly read either in print format or online by the upper- and middle-classes,29 
while television and radio are the main sources of information for the working 
class. In a circular movement, members of the upper- and middle-class are at 
the same time the sources, the protagonists, and the readers of news in elite 
newspapers, excluding major social segments.30 

The main papers have a long history of manifesting their political opinion. 
Traditionally, O Globo and O Estado de S. Paulo have been clearly conservative 
while Folha de S. Paulo has positioned itself on the liberal side of the spectrum. 
For many years, Folha has claimed to be the only major daily newspaper to adopt 
a genuine watchdog position regarding every government in power since the 
country’s redemocratization in the mid-1980s, as it states in its online market-
ing. In its 2019 subscription drive, Folha announced that it had 120 columnists 
and produced daily more than 180 news stories that “scrutinize public power, 
offsetting the social media intolerance and tracing a clear line between truth 
and lie.”31 While the other two papers do not make such a claim, the owner of 
O Globo, Grupo Globo, states in its website’s “About” section that the com-
pany “creates, produces, and distributes quality content to inform, entertain, 
and educate.”32 And O Estado asserts that its mission is “to communicate and 
defend democratic principles, private enterprise, press freedom, justice, and the 
‘search for the truth’.” 33

Print media are concentrated in the hands of a few groups and four televi-
sion networks share 70 percent of the national audience.34 Furthermore, there 
are no regulations against cross-ownership, which bolsters media concentration. 
National and regional conglomerates are associated with prominent families, 
whose main business is the media, except for the Protestant evangelical groups 
that entered the radio and television market in the 1990s and also own churches 
and banks. Additionally, these evangelical groups have a strong presence in 
Congress, having elected 84 members of Congress and seven senators in 2018, 
all of whom fully support Jair Bolsonaro.35 

The roots of the tradition of family ownership lie in constitutions such as that 
of 1946, which prevented legal entities and joint stock companies with foreign 
capital from owning news organizations.36 The NGO Reporters Without Borders 
detected in 2017 that “transparency about ownership of media companies remains 
low as there is no legal obligation for companies to disclose their shareholder 
structure.”37 That is the case of the three newspapers discussed in this analysis. 
O Globo, created in 1925, belongs to Grupo Globo, owned by the Marinho fam-
ily, which is the largest media conglomerate in Brazil and includes top-rated 
broadcast network TV Globo. Folha de S. Paulo, also created in 1925, belongs 
to Grupo Folha, Brazil’s second-largest media conglomerate (which includes 
leading internet portal UOL), owned by the Frias family with other sharehold-



 LEADING NEWSPAPERS IN BRAZIL 	101

ers.38 The newspaper O Estado de S. Paulo, founded in 1875, belongs to Grupo 
Estado (which includes a news agency), owned by the Mesquita family with other 
shareholders.39 Since all three parent companies are privately held, the identities 
of minority shareholders (some of whom might be politicians) are not known.

Coupled with concentrated newspaper ownership, low readership is another 
major barrier to pluralism; this owes much to Brazil’s large number of functional 
illiterates, whose capacity to understand and reflect on the news is limited. The 
Brazilian Index of Functional Literary, published by the Instituto Montenegro/
IBOPE, shows that in 2018 close to 30 percent of the population aged between 
15 and 64 years old were functionally illiterate.40 It is no surprise that televi-
sion is by far the most popular medium in Brazil, nor is the consistent growth 
of social media.41 In fact, Brazil is home to a major news desert, according to 
a 2018 study of urban citizens by the Brazilian Press Association: 70 million 
people (33 percent of the country’s total population) have no access to news in 
print or online.42 Unsurprisingly, several media outlets are owned by politicians 
such as former president and current senator Fernando Collor de Mello, who in 
northeastern Brazil owns Gazeta Alagoas TV (affiliated with the Globo network), 
the Gazeta de Alagoas newspaper, and Gazeta 94 FM radio. 

In 2018, international polling company Latinobarómetro found that Brazil-
ians’ dissatisfaction with most social institutions extended to the press. Its sur-
vey showed that while 47 percent of Brazilians had “a lot of confidence” in the 
church, only 27 percent felt similarly about the armed forces, 17 percent about 
the police, and just 15 percent about the media; lowest ranked of all were the 
government, Congress, and political parties, which, together, polled at 2 percent.43 
Low confidence in the press, which may derive in part from its publishing of 
politicized leaks during the corruption scandals of recent years, in turn likely 
helps explain (along with the rise of news portals and social media) the sharp 
decline in newspaper circulation. Yet there is no solid data about this. Between 
2015 and 2018, the combined sales of Brazil’s 11 most popular paid-for daily 
papers fell by 41 percent.44 

Media, Elections, and the Economy, 1994-2002

Brazil exists perpetually between two macroeconomic world views, de-
fined by neoliberal policies and neostructuralist ones. In short, as of the 1980s, 
center-right and center-oriented politicians, along with some of the leading news 
media, pushed for free trade, deregulation of financial markets, and minimal 
state intervention, while center-left and left-wing politicians, supported by other 
leading news media, have defended a larger role for the state, with the adop-



102	 E.I.A.L. 30–2

tion of programs to reduce social inequalities. Governments have sided with 
one trend or the other, pulling Brazil’s development in different directions. The 
newspapers O Globo and O Estado de S. Paulo have identified with neoliberal 
policies, while Folha de S. Paulo has alternated its views, frequently exposing 
the positive and negative features of both economic platforms. 

President Fernando Henrique Cardoso (1995-2002) of the Brazilian Social 
Democratic Party (PSDB) was elected for the first time in 1994 with 54 percent 
of valid votes, ahead of the Workers’ Party (PT) candidate, Lula da Silva, who 
won 21 percent of valid votes. A total of nine candidates ran for president that 
year and Cardoso won without the traditional runoff election, due to the sup-
port of a coalition comprised of the center-left Social Democratic Party and 
two right-wing parties, the Liberal Front Party and the Brazilian Labor Party. 
Cardoso, a renowned sociologist, had helped draft the Constitution of 1988 and 
served as minister of finance in the previous government, where he launched a 
new currency, the real, and spearheaded a successful plan to reduce inflation.45 
Along with the new currency, his ministry implemented the “deindexation” of 
the economy, prohibiting the automatic adjustment of salaries in line with infla-
tion and establishing the right for employees to bargain with their employers 
for salary adjustments . For the first time in a long period, Brazilians escaped 
economic and political instability and were able to enjoy new consumer habits.46

Cardoso’s successful struggle against inflation, which by 1993 had reached 
2,709 percent, helped identify his candidacy with economic stability. He became 
known as “the man of the real,” massively supported by voters and by the news 
media.47 Cardoso’s focus on economic issues led the news media to emphasize 
economic reporting, while political reporting focused on the traditional tug-of-
war between candidates in a direct reflection of Brazil’s interest in personalism. 
Carolina Matos has noted that an elite consensus, which included the news 
media, formed around Cardoso, perceived by then as the establishment’s natural 
candidate. Although the Left called Cardoso a neoliberal candidate and accused 
him of puting forward a dependent role for Brazil in the global economy, he 
rejected both claims and portrayed himself as the negotiator between “social 
democratic policies and economic liberalism.”48 

The print media covered Cardoso’s government intensively but in a respon-
sible manner. In her content analysis of the newspapers O Estado de S. Paulo 
and Folha de S. Paulo during the 1994 presidential campaign, Matos found a 
predominance of neutral news (53 percent and 49 percent respectively) about 
the political campaign. Journalists interviewed by Matos confirmed the media’s 
sympathy for Cardoso due to the proposed anti-inflation plan and “the identifica-
tion of media management and ownership with Cardoso’s political and academic 
persona” while Lula da Silva faced an evident media bias, notable in O Globo 



 LEADING NEWSPAPERS IN BRAZIL 	103

and O Estado, for his lack of formal education and working-class background 
but, above all, for his party’s aggressive discourse.49 

Brazilian scholars have considered the coverage of the 1994 presidential 
campaign to be more professional and less ideological in comparison with the 
coverage of the election and the impeachment of president Collor de Mello in 
1992.50 The coverage reflected the alignment of Cardoso’s values with those of the 
leading newspapers, which wanted a path to development without political risks.

Fernando Farias de Azevedo claims that Brazil’s leading newspapers have 
functioned as political actors aligned with center-right political groups. He de-
fines the role of O Estado de S. Paulo, O Globo and Folha de S. Paulo as that of 
setting the political agenda during the 25-year period from 1989 to 2014, which 
encompassed seven presidential elections. With the exception of Folha, which 
has maintained a higher level of internal diversity among its columnists, the 
other two papers have shown limited internal diversity over a period of decades.51 

The news media’s full support of Cardoso extended to the 1998 presidential 
elections. In his 2016 memoirs, Diaries of the Presidency, the former president 
wrote that media support was decisive for his reelection in the first round in 1998 
when he won 53 percent of the votes. Lula da Silva representing the left-wing 
coalition won 32 percent, an 11-point improvement upon his showing in 1994.52 

Cardoso fared poorly during his second term (Jan. 1999-Dec. 2002) as, due 
to an economic slowdown, national consensus about his economic program 
melted away and he was portrayed negatively by the news media. The news 
media, by then invested in their political actor role, expressed their distaste with 
the economic crisis. As Eli Diniz explains, “the privatization, liberalization, 
and structural reforms of the 1990s had effectively dismantled the old order 
but failed to establish a new developmental path.”53 The social and economic 
gains from Cardoso’s first term were rocked by a national crisis involving fiscal 
deficits, currency devaluation, unemployment, and opposition from Congress to 
government plans to continue with the reforms. In a global context, the country 
was deeply affected by the dark economic wave that engulfed Asia in 1997 and 
Russia in 1998, undermining Brazil’s dreams of leaving the semi-peripheral 
circle of developing nations. 

In his analysis of the editorials of Folha de S. Paulo and O Globo between 
1995 and 2002, Rodrigo Carvalho noticed that both newspapers demanded more 
coherence, austerity, and responsibility from the government and political par-
ties. While O Globo supported Cardoso and offered moderate criticism of his 
policies, Folha published more editorials emphasizing its critique of government 
policies and of old-style politics in the poorest regions of Brazil, still dominated 
by traditional oligarchies. Nonetheless, both newspapers defended the plan 
for economic modernization and the insertion of Brazil in the global economy 



104	 E.I.A.L. 30–2

prescribed by Cardoso, which included neoliberal policies that were criticized 
by left-wing leaders. The two newspapers also offered a strong critique against 
the Workers’ Party’s socialist proposals and encouraged the party to become 
less radical and to avoid “utopic or defeated ideologies.” In a nutshell, Carvalho 
states that Folha and O Globo took a clear ideological position favoring free 
enterprise and a market economy with a less dominant role reserved for the state.54 

The combination of organizational and ideological factors proposed by 
Shoemaker and Reese in their hierarchical model of influences was visible in the 
media coverage of Cardoso’s election and his two terms of office, whenever his 
policies were compatible with the expectations of the Brazilian elite regarding 
economic stability and development within neoliberal parameters, in conjunc-
tion with neostructuralist measures represented by state-funded social programs. 
The latter, however, were perceived as a bonus, as long as the economic model 
remained sustainable. When the economy faced a downturn due to a combination 
of national and international factors, news media’s support of Cardoso dwindled 
while attacks against his cabinet and suspicions of corruption multiplied. 

The Turn to the Left: The 2002 Election 

In 2002, Brazilians elected Luiz Inácio “Lula” da Silva of the Workers’ Party 
(Partido dos Trabalhadores, or PT) as their new president. After three unsuc-
cessful candidacies as a leftist, the former steel worker and union leader took 
power as a moderate, making peace with some of his old enemies and showing 
willingness to enter in an agreement with other political parties to solve the 
national economic crisis.55 

Lula da Silva obtained 61 percent of the votes in the runoff with the help of 
a coalition of conservative parties, the support of two small communist parties, 
and two other presidential candidates, Ciro Gomes of the Popular Socialist Party 
(PPS) and Anthony Garotinho of the Brazilian Socialist Party (PSB). Further-
more, the Workers’ Party developed a massive marketing campaign to counter 
the rejection previously faced by the candidate. Ciro Coutinho describes how 
Lula’s campaign portrayed him as a politician interested in national conciliation, 
open to maintaining existing economic strategies and honoring contracts with 
foreign investors.56 This time, Lula da Silva would show less rage and more 
political command. Furthermore, Lula’s ability to appeal to emotions became an 
electoral strategy in contrast to Cardoso’s intellectual composure. Like Cardoso 
on his first campaign, Lula hired a spin doctor to design his campaign. Party 
cash was used to buy political support from conservative politicians in the hope 
of forming future government alliances.57 His party also published a Carta aos 



 LEADING NEWSPAPERS IN BRAZIL 	105

brasileiros (Letter to Brazilians), which reassured the financial markets and 
the business community by affirming Lula’s commitment to maintaining the 
economic policies implemented by the Cardoso administration but, at the same 
time, emphasized the need for social policies to reduce poverty and inequality.58 

Although the news media were traditionally supportive of elite candidates, 
they gave Lula a chance because he sounded less radical during the campaign, 
while the candidate from Cardoso’s PDSB was faring poorly in the polls. Lula’s 
charisma conquered voters, including journalists in key positions in most news-
rooms. Lula had already risen to prominence in the news media when he led 
strikes between 1978 and 1980. At the time, journalists were impressed with his 
leadership skills among steel workers and soon hundreds of reporters registered 
as party members, signing the forms that quietly circulated in newsrooms.59 One 
of the founders of the Workers’ Party in 1980, along with Catholic activists, left-
wing intellectuals, factory workers, and members of left-wing political groups, 
Lula won a seat in Congress in 1986 but did not run again in 1990, as he had 
his eyes on the presidency. 

Polls conducted during the campaign indicated that unemployment was the 
number-one issue among voters. In contrast to the Cardoso government and its 
technocratic focus on state reform, fiscal austerity, and protection of the cur-
rency, the Workers’ Party proposed an inversion of priorities by centering on 
increasing state investment in education, health care, and agrarian reform. The 
Workers’ Party also benefited from its “clean” reputation, free from corruption 
and clientelism while demonstrating sustained membership growth over 20 years.60 

These factors alone do not explain why leading newspapers suddenly began to 
cover Lula in a fair way during the campaign, but a clear picture emerged: a past 
government in crisis; the lethargic, sometimes academic tone of the continuity 
candidate, the PDSB’s José Serra, that divided the party and failed to mobilize 
public opinion; and the openness of the economic elite to the new Lula da Silva. 
In her content analysis of leading newspapers and magazines during the 2002 
elections, Matos noted that coverage was more open to the Workers’ Party than 
it had been in previous presidential campaigns. Farias de Azevedo noticed a 
similar trend, and Alessandra Aldé pointed out that leading newspapers paid 
more attention than ever before to all elements of the candidates’ campaigns, 
from their rallies across the country to their websites and interviews with their 
campaign strategists; this type of coverage favored the Workers’ Party, which 
was better organized this time and produced more ready-made content for news 
organizations, including videos, than other political parties.61

Felipe Borba found that the more positively the three leading newspapers 
treated a candidate, the more his chances of impacting public opinion and 
winning voters were increased. Peoples’ voting intentions improved in Lula’s 



106	 E.I.A.L. 30–2

favor as the newspapers published more positive news. 62 On the other hand, the 
candidacy of Ciro Gomes, of the left-wing PPS was quickly ruined when, in the 
same campaign, most of the news media described him “impulsive, ill-tempered” 
and compared him to the impeached president Collor de Melo. 

Overall, Lula appeared in the news as a legitimate candidate. This time he 
was not merely dismissed as left-wing, much less as a socialist, while his main 
opponent, José Serra, was subjected to wider criticism. Lula was mostly framed 
as a new social democrat, a condition that would make him more palatable to 
the country’s elites. In editorials, O Estado de S. Paulo supported Serra and 
published numerous negative opinion columns about Lula’s candidacy, but Folha 
de S. Paulo and O Globo maintained their neutrality and a sense of expectation, 
although at times Folha exercised its historic watchdog role by describing the 
ambiguities of the Workers’ Party. Among them, in one particular editorial Folha 
commented on how “Lula courted the banks and big business behind closed 
doors while on the road criticized the same economic elite using heavy jargon.”63 
Borba found that in its coverage Folha criticized Lula throughout the campaign, 
only to change its tone towards the end for reasons that were unclear. Coincid-
ing with other studies, his findings indicate that O Globo offered “benevolent” 
coverage of Lula and O Estado offered mostly negative coverage. 

The different stances of the three newspapers reflect variations in their readers’ 
social class and political perceptions and in the personal profiles and trajectories 
of the families that own them.64 Although it is hard to pinpoint details about 
readership, historically O Estado has voiced the concerns of rural landowners, 
financiers, and a privileged urban upper class associated with old money, while 
Folha appeals to a more diverse readership composed of liberal professionals, 
public servants, and intellectuals, among others. These two papers offer diver-
gent standpoints—conservative vs. liberal—stemming from São Paulo, Brazil’s 
largest and richest metropolis inhabited by 12 million people. O Globo offers 
the news from the viewpoint of Rio de Janeiro (Brazil’s cultural and entertain-
ment center) to a diverse urban readership, politically less conservative than the 
readers of O Estado but not as liberal as the readers of Folha. 

Overall, modern Brazilian elites are diverse and fragmented; they do not hold 
absolute power as they did in the past. They are also scrutinized by a growing 
civil society, with old and new actors “disorganizing and reorganizing” them-
selves around their interests.65 As economist and former minister Luiz Carlos 
Bresser Pereira has put it: “Like the market, civil society is not entirely rational, 
does not follow a course, nor obeys a specific logic. It is made up of agents who 
rationally seek to identify their own interests with those of the collectives, but 
whose success in this attempt is always fleeting.”66



 LEADING NEWSPAPERS IN BRAZIL 	107

Pereira’s assertion casts light on Brazil’s political ambiguities and may be 
extended to the news media’s representation of politics. While it is easier to label 
the political perspectives of O Estado and O Globo, interpretation of Folha’s 
critique of the status quo remains a challenge for researchers, political leaders, 
and the newspaper’s own readers. Its watchdog-style coverage has been designed 
to challenge public figures and sustain its role as a political actor, following 
Hallin and Mancini’s alternative reading of media advocacy in light of political 
parallelism. However, Folha’s claim to independence is undermined by its lack 
of transparency regarding its minority shareholders. 

Progressivism Interrupted by Corruption: 2003-16

By the time Lula da Silva was elected president, the Workers’ Party had 
implemented three major changes: the leadership reduced the importance of the 
party’s articulation with social movements; it redefined its policies on political 
alliances, and moved to the center of the party spectrum; also, it began basing its 
campaign decisions on electoral research and political marketing.67 These deci-
sions divided the party. In political terms, Lula da Silva’s first term as president 
was marked by “tension between continuity and change.”68 On the one hand, he 
intensified Cardoso’s macroeconomic policies to win the trust of international 
financial markets and institutions. On the other hand, he amplified Cardoso’s 
social programs to include a complex and high-profile Zero Hunger program 
(Fome Zero), which included the Family Stipend (Bolsa Familia), providing for 
low-income families. By assuming that hunger was the central problem facing 
the poor, Zero Hunger put into action a series of interventions involving the 
distribution of staples, purchase of food from family farms, drilling of artesian 
wells, and the construction of housing.69

While these measures made Lula the most popular president of Brazil among 
the working class, the elites were unimpressed by the socially oriented measures 
to reduce poverty but tolerated them because the improvement of the economy 
was helping them to multiply their gains. Meanwhile, the news media kept 
scrutinizing the accusations of corruption that emerged in the third year of 
Lula’s first term. When revelations broke about what was happening behind 
doors, a government coalition that at one point involved 10 political parties 
soon evaporated into thin air.

Brazilians are accustomed to corruption at all levels; it is part of their daily 
lives. Whether in the media or academia, discussions about corruption are a 
tortuous exercise, intensively polarized and capable of creating great resent-
ment among journalists and scholars. One common claim is that corruption is 



108	 E.I.A.L. 30–2

inherent to Brazilian politics and has happened in every government under any 
political leadership. In an interview broadcast by TV Globo in July 17, 2005, 
in Paris, Lula da Silva lamented that corruption scandals surfaced at a moment 
when Brazil enjoyed great international prestige, adding that “The PT only did 
what other Brazilian parties have done all along.”70 The fact is that corruption 
scandals spiraled during the 13.5 years of Workers’ Party rule. They began in 
June 2005, when federal deputy Roberto Jefferson of the PTB, who was being 
investigated for involvement in a national postal service scandal, retaliated by 
exposing a cash-for-votes scheme, where congressmen were paid monthly sums 
(about 28.800 reais equivalent to US$12,000 at the time) in exchange for votes 
supporting Lula’s policies. Jefferson revealed the scheme in an exclusive inter-
view with Folha de S. Paulo.71 The case became known as the Mensalão (large 
monthly stipend) scandal, the first of 13 major corruption scandals involving 
the Workers’ Party. Later on, Folha, along with newsweekly magazines such as 
Veja, would expose other corruption scandals involving the PT.

When those involved in the Mensalão scandal were brought to trial, the 
Supreme Court indicted 40 people accused of illegal campaign finance activity, 
receiving kickbacks at government-owned businesses, and taking cash pay-
ments for voting with the government in Congress. Among those indicted was 
José Dirceu, a popular former member of an armed Marxist group in the 1960s, 
later president of the Workers’ Party, coordinator of Lula da Silva’s presiden-
tial campaign, and his chief of staff during his first term. Lula da Silva himself 
though was shielded by his party and went on to be reelected for a second term 
in 2006. From that campaign on, the leading newspapers and the news media in 
general dedicated most of their electoral and presidential coverage to corruption 
scandals, which kept making headlines. 

During the 2006 campaign, with polls favoring Lula despite the corruption 
scandals, a major Brazilian newspaper manifested for the first time its open 
political support of a candidate in its editorial section. O Estado de S. Paulo 
announced its backing of Geraldo Alckmin of the PSDB, the party of Cardoso. 
O Globo and Folha de S. Paulo did not openly support any candidate. Pedro 
Mundim has noted that the three newspapers offered heterogeneous coverage 
with a negative tone toward the Workers’ Party due to the Mensalao scandal. 
However, O Globo “showed benevolence toward the candidate in power” while 
Folha retained its critical, independent tone.72 Lucio Renno had previously 
observed that the media coverage of the campaign was “boring” and that Lula 
was expected to win the majority of the votes in the first round, which seemed 
to be the case until before the election, when the police arrested two members 
of the Workers’ Party campaign committee in Sao Paulo with US$1 million 
in unaccounted money, intended to buy incriminating information about the 



 LEADING NEWSPAPERS IN BRAZIL 	109

leading candidate for the governor of the state of Sao Paulo, José Serra of the 
PSDB. The dossier scandal, as it was known, added to the tally of corruption 
that prevented Lula from winning in the first ballot. However, the Brazilian 
economy was stable, which reassured voters and investors, helping Lula win in 
the second round, with 60 percent of the votes.73 

During Lula’s second term, his government consolidated several social pro-
grams, which, it claimed, had raised the living standards of millions; international 
institutions upheld the Brazilian economy as a model while banks operating in 
the country registered the highest rates of profit. He left the government with 
the highest popular approval rate ever registered (80 percent) and with enough 
political influence to help elect his candidate in the 2010 and 2014 presidential 
elections: Dilma Rousseff, the first woman to hold the presidency. Rousseff 
was frequently portrayed in newspapers’ editorials as a “Lula’s creature” and as 
lacking political autonomy.74 Rousseff was a member of a Marxist armed group 
in the 1960s and had been captured, tortured, and incarcerated by the military 
dictatorship. Released in the 1970s, she engaged in politics but did not run for 
public office before the presidency. She was an active member of the Workers’ 
Party, having been minister of energy and chief of staff to Lula.

Rousseff’s campaign in 2010 coincided with Lula’s worst conflict with the 
news media. Dissatisfied with the investigative reports about money laundering 
and manipulation of government contracts by members of his administration, 
including the chief of staff who replaced Rousseff, the president attacked the news 
media at a rally, stating that he “would defeat newspapers and magazines that 
behaved as political parties,” and promising also to “destroy the news organiza-
tions that denounced the recent corruption scandals.”75 At that pivotal moment, 
the news media focused on the threat that Lula had voiced against freedom of 
the press, a strategy frequently deployed throughout Rousseff’s campaign. A 
content analysis of the online news produced by the leading newspapers and 
magazines during the campaign revealed that the Workers’ Party was the main 
target of the negative coverage, which focused not only on the corruption in 
which the government was involved but also on Rousseff’s candidacy, which 
was characterized as “artificial.” 

A larger issue was at stake. Media alerts to readers about threats to freedom 
of the press coincided with a Workers’ Party project, in alliance with several 
organizations such as the National Federation of Journalists, to regulate the 
media in Brazil by breaking up media conglomerates and establishing smaller 
communications groups, not only to increase diversity of opinion but also—ac-
cording to opponents of the plan—to silence criticisms of the state. By then, 
other left-wing governments in Latin America, as in Venezuela and Argentina, 
were taken similar measures. The owners of news media outlets and other sec-



110	 E.I.A.L. 30–2

tors of Brazilian society opposed the plan on the grounds that it would open the 
door to government control and censorship of the news media.76 The plan was 
abandoned after Rousseff’s election, partly because of the media’s protests but 
mostly because Rousseff, an unpopular candidate with the leading news media, 
wasn’t willing to enter a fight she would surely lose.

The two major candidates disputing the 2010 presidential election were 
Dilma Rousseff of the Workers’ Party and José Serra of the PSDB. Rousseff won 
the second round with 56 percent of the votes while Serra received 44 percent. 
The dispute for power between these two parties continued in 2014. Rousseff 
retained the presidency in the second round of the election, with 52 percent of 
votes while the PSDB’s Aécio Neves received 48 percent. In both elections, 
Lula was considered the biggest winner, but voters signaled their division. 
Increasingly, as of 2010, Brazilians split into two groups that argued daily on 
social media: those in favor of petismo (the Workers’ Party agenda) and those 
against it. At the same time, the sequence of corruption scandals involving the 
Workers’ Party ended the informal truce established in 2002 between the news 
media and Lula da Silva. Both the media and the middle class would develop a 
“visceral anti-petismo,”77 which brewed in street protests in 2013 and reached 
full force through new street protests in 2015 and 2016, as growing numbers 
called for Rousseff’s impeachment. 

In editorials, the leading newspapers dropped their ideological and program-
matic discussions of the Workers’ Party agenda and focused on the issue at 
hand: government corruption. Content for daily news stories came mostly from 
the largest anti-corruption investigation in the country’s history, Operation Car 
Wash (Lava Jato), helmed by the federal police and a group of young judges led 
by Sergio Moro in Southern Brazil. Rousseff and her mentor Lula were under 
intense public scrutiny, accused of masterminding a new corruption scheme 
involving state oil company Petrobras. In 2016, during the six-month period 
leading to Rousseff’s impeachment, other members of the Workers’ Party’s 
coalition, such as the Brazilian Democratic Movement Party (PMDB) and the 
Progressive Party, which were also investigated in the Lava Jato case, received 
less media attention. The newspapers’ action in this regard reflected how, dur-
ing infostorms, journalists are prone to group thinking and often reproduce 
hegemonic interpretations of national politics based on what their sources offer 
them. This strategy may reflect how the vested interests of elites take precedence 
over watchdog journalism.78 

Mads Damgaard’s examination of newspapers O Estado de S. Paulo, O 
Globo, and Folha de S. Paulo during the six months leading up to the impeach-
ment of Dilma Rousseff noted that “more than a hundred different political 
corruption cases were the topic of news items, but only a select few received 



 LEADING NEWSPAPERS IN BRAZIL 	111

sustained coverage.”79 In what Damgaard calls “information cascades,” various 
media outlets repeated the same message over and over, forming a hegemonic 
perception that reinforced the media’s agenda-setting role. This observation 
reflects Waisbord’s claim that coverage of scandals in fact express the vested 
interests of elites rather than the ideals of watchdog journalism.80 Damsgaard 
concluded that the leading newspapers granted excessive coverage to some 
corruption cases linked to the Workers’ Party and simultaneously disregarded 
corruption cases in which other political parties were involved, producing what 
he calls an “intra-elite strategy,” which amplified the cascade of information, 
with the aim of impeaching the president rather than holding all of the political 
spectrum accountable. 81 

The leading newspapers supported the impeachment in editorials that varied 
in tone. O Globo defended the impeachment arguing that “the typical checks and 
balances of a representative democracy are working satisfactorily”; Folha de S. 
Paulo wrote, “If the president does not correct her economic policies, society 
will force her to abandon her presidential responsibilities and, eventually, the 
office she occupies”; and O Estado de S. Paulo, taking a more radical position 
wrote, “Workers’ Party’s Dilma Rousseff can no longer remain in the Presidency 
of the Republic for the simple reason that she has adopted irresponsibility as 
a government method.” 82 Overall, the news media coverage adopted a critical 
tone in describing Rousseff’s disagreements with the industrial elites and also 
her inability to negotiate with the Congress. In the emphasis on the scandals 
involving the Workers’ Party, then in power, some Brazilian researchers perceive 
a bias against the left-wing government, as other scandals involving the PSDB, 
the opponent party, received less attention.83

Rousseff was formally impeached by the Senate on August 31, 2016, with 61 
votes in favor and 20 against, on charges of manipulating the federal budget to 
conceal the country’s economic problems. The impeachment was also a verdict 
on her poor administration and lack of skills at negotiating and communicat-
ing. It put an end to nearly 14 years of Workers’ Party leadership in Brazil. Her 
vice-president, Michel Temer of the PMDB, would serve as acting president 
until December 2018. 

Media bias against Rousseff seemed to be present since the very beginning 
of her second term, as one study of Folha de S. Paulo coverage observed. Out 
of the 518 editions of Folha between October 2014, shortly after the presiden-
tial elections, and April 2016, after the impeachment vote in the Chamber of 
Deputies, 171 cover pages were dedicated to Dilma Rousseff’s possible removal 
from the presidency.84 An analysis of 507 editorials of O Estado de S. Paulo and 
Folha in 2015 and 2016 showed that the former often called for the impeachment 
while the latter proposed the resignation of the president and her vice-president 



112	 E.I.A.L. 30–2

as “Dilma’s impeachment alone would not solve the crisis.”85 Both newspapers 
appeared to attempt to “pressure or persuade parliamentarians to revoke Dilma 
Rousseff’s term,” therefore clearly positioning themselves as political actors.86 
A third study, on the impeachment narrative in Folha and O Globo in 2015 and 
2016, found that most of the news had a neutral if pessimistic tone, without 
significant differences between the two newspapers.87

Taken together, these studies’ findings indicate a convergence between the 
interests of media owners and national elites to end the era of petismo. Evidence 
of this appeared more frequently in editorials than in news sections, and it can 
be tied to the following aims: to halt the corruption practiced by the Workers’ 
Party in the central government, although corruption was also detected among 
members of other political parties, and to stop the spiraling economic crisis 
from breaking the pact between the state, economic elites, and the unions that 
consisted in preserving economic neoliberal measures in conjunction with social 
programs such as Bolsa Família. The news media clearly took a side by refusing 
to give the Workers’ Party a chance to redeem itself. 

The Turn to the Right: 2018 to Present

Brazilians elected former military officer and Congressman Jair Bolsonaro of 
the PSL (Social Liberal Party) as their 38th president in the runoff election held 
on October 28, 2018, with 55 percent of the votes, against Fernando Haddad 
of the Workers’ Party. During his campaign, run mostly through social media, 
Bolsonaro made vague promises to fight political corruption, the economic crisis, 
and urban violence. His supporters did not seem to mind his coarse style which 
offended minorities and women, nor his difficulty at expressing his thoughts 
in complete sentences. Closer to the election, polls published by the leading 
newspapers pointed to Bolsonaro as the winner. From the beginning of the 
presidential campaign, newspapers seemed frustrated with the top two candidates 
and the candidates complained that the media were biased against them. None of 
the three major newspapers supported any of the candidates, at least officially. 

Haddad, a former Workers’ Party minister of education and former mayor of 
Sao Paulo (who ended his term in 2017 with a 14 percent approval rating), was 
frequently described by the news media as “Lula’s ghost.” Although imprisoned 
at that time, Lula planned to run for a third term and, as a result of this, his party 
waited until the very deadline to confirm Haddad as its candidate. The leading 
newspapers criticized Haddad on several of his positions, especially his unwill-
ingness to condemn the Venezuelan leader Nicolás Maduro and his statements 
that he would revive the plans to regulate the Brazilian media and implement 



 LEADING NEWSPAPERS IN BRAZIL 	113

an agrarian reform to benefit landless peasants. Bolsonaro, on the other hand, 
offered a vague agenda aligned with the Far Right and did not communicate well 
with the news media due to his volatile and aggressive personal style. During 
the campaign, in an interview with TV Globo, Bolsonaro accused Folha de S. 
Paulo of publishing false news and threatened to cut government advertising to 
the paper if it ran information that he deemed innacurate.88 Once he was elected, 
he continued to manifest his antagonism toward the news media in general.

At the end of the campaign, amid fighting in the streets between petistas and 
bolsonaristas and a huge disinformation campaign through fake news from both 
parties, but especially the PSL, dominating social media, Folha de S. Paulo, 
the most liberal of the major newspapers, published on September 29, 2018 a 
front-page editorial with pictures of the two candidates with the headline “A 
hora do compromisso” (Time to commit).89 The editorial urged the candidates to 
respect the Constitution and play according to the rules of democracy, avoiding 
authoritarian views. It asked Bolsonaro to stop defending torture and the military 
dictatorship, and change his offensive language toward women and minori-
ties. It asked Haddad to stop discrediting decisions made by the Judiciary and 
Congress about his party and previous PT administrations, and to stop ignoring 
evidence of corruption in Lula’s government. Folha also suggested that the two 
candidates intended to intimidate the press, curb the power of Congress, and 
“alter by oblique modes the functioning of the Supreme Court.”90 

In several editorials, O Estado de S. Paulo criticized both Haddad and Bol-
sonaro during the campaign, and Bolsonaro again once he took power. O Estado 
feared Haddad’s radicalization toward the left and Bolsonaro’s radicalization 
toward the Right. Likewise, O Globo, on October 10, 2018, published an editorial 
stating: “The dispute between Bolsonaro and Haddad symbolizes the radicaliza-
tion in the clash between Right and Left that will continue. Nothing that can be 
frightening if all political forces submit to the rules of the democratic rule of 
law.”91 In the same editorial, the newspaper criticized both candidates and asked 
them to detail their plans. This time around, even TV Globo, which in many 
past elections committed major journalistic sins by directly interfering in the 
political process and manipulating the news, refrained from openly supporting 
any presidential candidate.

Relations between Bolsonaro and journalists continued to plunge from the day 
of his inauguration, when security personnel transported accredited newspeople in 
buses and left them locked in different rooms for several hours without windows 
or access to restrooms for the duration of the three ceremonies that took place in 
different buildings in Brasilia.92 In the first few months of his government, the 
new president used Twitter to criticize the news media about every three days. 
Bolsonaro or his sons referred to the news media as “garbage” and accused 



114	 E.I.A.L. 30–2

journalists of being left-wingers; his tweets were sometimes signed by him and 
other times by his sons, who act as his informal advisers. On March 10, 2019, for 
example, the account @jairbolsonaro accused a female reporter from O Estado 
de S. Paulo of trying to ruin the political career of senator Flavio Bolsonaro, the 
president’s eldest son, who was being investigated for money laundering, and 
blamed her for suggesting that the president should be impeached. The reporter 
denied the accusation and received support from the National Association of 
Newspapers (ANJ) and other media organizations. The Brazilian Bar Association 
replied that president Bolsonaro tried to use his power to intimidate journalists 
and news organizations.93 In an editorial from July 31, 2019, O Estado stated 
that Bolsonaro “does not respect norms of civility and democratic coexistence.”94

Nonetheless, in a six-month period the president hosted a total of 100 jour-
nalists selected by the government for breakfast in the presidential palace and 
sometimes answered questions.95 The current assumption is that leading news-
papers may prefer to avoid direct contact with Bolsonaro, and rather conduct 
their reporting and editorial content with independence, especially due to the 
president’s unpredictable behavior. It may also indicate that negotiations between 
the president’s representatives and the newspapers have resumed, in order to 
guarantee the continuity of government advertising. Meanwhile, Bolsonaro 
conserved the support of two national TV networks: SBT, owned by billionaire 
Silvio Santos; and TV Record and its online portal R7, owned by the Universal 
Church of the Kingdom of God, a major Protestant denomination that had openly 
backed Bolsonaro’s electoral campaign.

In late 2019, Bolsonaro ramped up his war against the mainstream news 
media. He temporarily excluded Folha de S. Paulo from the Presidency’s list 
of digital subscriptions and recommended that Brazilians stop reading the pa-
per or buying the products it advertised. The paper then published an editorial 
(“The Emperor’s Fantasy”) stating that Bolsonaro “does not understand and 
will never understand the limits that the Republic imposes on the exercise of 
the Presidency.”96 Furthermore, Bolsonaro threatened to cancel TV Globo’s 
broadcast license after the network and O Globo cited his name in the ongoing 
investigation into the murder of Rio de Janeiro councilwoman Marielle Franco 
in 2018. In a 23-minute video published on Facebook, he scolded Grupo Globo: 
“You are scumbags! Scoundrels! You are not patriots!...There will be no public 
money for you!” 97 By the end of 2019, all three newspapers—O Globo, Folha 
de S. Paulo, and O Estado de S. Paulo—had intensified their criticism of Bol-
sonaro’s authoritarian and erratic behavior. 

Amid the political polarization, frenzied circulation of fake news on social 
media, and overwhelming lack of trust in politicians and parties, journalists 
are betting that the country’s mainstream newspapers will survive and thrive 



 LEADING NEWSPAPERS IN BRAZIL 	115

as their readership, middle- and upper-income Brazilians, rely on trustworthy 
information to make their most basic decisions. Media expert Fernando Moraes 
predicts that Jair Bolsonaro will lose his battle against the mainstream media, 
and especially his arm-wrestling campaign against TV Globo. The president’s 
threat to cancel the network’s license revealed his ignorance of the regulatory 
system for television as well as the fact that an unwilling Congress would have to 
vote on such a move (various politicians own TV stations, some of them Globo 
affiliates). What Bolsonaro can do and has done, as Lula and Rousseff did in a 
more shrewd style when they hoped to regulate the media and end the rein of 
Globo network, is redirect federal advertising funds towards friends who are 
favorable to him.98 However, he does not have any regulatory plans and seems 
to act out of contempt toward the media.

Conclusion

This article asserts that Brazil’s three leading newspapers function as political 
actors and that their ideological positions tend to mirror that of the dominant elites 
in a somewhat heterogeneous—that is, flexible and opportunistic—fashion. As 
Hallin and Mancini have argued on a theoretical level, modern Brazilian news 
media do not align with political parties per se, but choose carefully which 
politicians they will support and for how long. Reporting on politics is more 
nuanced than it might seem and depends on the evolution of political events.

The ideology of Brazil’s big three dailies, O Globo, Folha de S. Paulo, and O 
Estado de S. Paulo, which generally favors neoliberal economic policies, found 
its highest point of political compatibility during the first election and term of 
Fernando Henrique Cardoso and its lowest during the two elections of Dilma 
Rousseff and her impeachment trial. When Cardoso faced major economic setbacks 
in his second term, he lost support from the news media. When in 2002 Lula da 
Silva ran for president for the fourth time under a more conciliatory position by 
moving from the left to the center, he received media support even though his 
opponent belonged to a center-right party favored in previous elections. Lula fell 
from media grace in his second term, due to numerous corruption scandals and 
his personal bickering with the press. Further, a major economic crisis, combined 
with new indications of corruption and the government’s attempt to expand the 
role of the state broadened the abyss between elites and the Workers’ Party. The 
media’s doors closed to Rousseff during her one-and-a-half turbulent terms in 
an “intra-elite” strategy that somewhat dismissed the cannons of investigative 
journalism and put in action a political war to remove a supposedly incompetent 
left-wing government that refused to negotiate with the national elites. This is 



116	 E.I.A.L. 30–2

partly why mainstream media supported Rousseff’s impeachment. And maybe 
it is why a new war seemed to be brewing in 2019, as the media sought to put 
a check on Jair Bolsonaro’s far-right social and cultural policies, despite their 
support for his economic agenda.99 

Brazil’s news business is still in the hands of the Globo, Folha, and Estado 
groups, and there are opportunities for these corporations to grow, investing in 
a more inclusive, pluralist style of reporting. Although it is sometimes hard to 
pinpoint their underlying intentions when they support or oppose specific politi-
cians, they do not yield their power to set the national agenda and to represent 
the forces of capital and economic progress as defined by national elites. Their 
actions support Hallin and Mancini’s view of an alternative form of politi-
cal parallelism, focused mostly on political figures that temporarily represent 
media owners’ interests. When political leaders fail or cease to attend to those 
interests, newspapers open fire on them and present solutions fermented within 
elite thinking, the impeachment of Rousseff being one of them. This idea can 
clearly benefit from further inquiry and better empirical support. Brazil’s fluid 
reality often surprises researchers; what stands out as a concrete trend at one 
point changes quickly at another point. In the 2020s, should the crisis of cred-
ibility among political parties deepen and confidence in politicians further erode, 
it may be the turn of newspapers to show themselves as the more reliable ones 
and as independent of institutions.

Notes

1.	 “Após 8 anos, Jornal do Brasil volta às bancas do Rio de Janeiro”, Revista Exame, 27 
Feb., 2018, https://exame.abril.com.br/estilo-de-vida/apos-oito-anos-jornal-do-brasil-
volta-as-bancas-do-rio-de-janeiro/.

2.	 “Brasil é 3ª maior base do Facebook”, Meio & Mensagem, www.meioemensagem.com.
br/home/midia/2019/02/28/brasil-e-3a-maior-base-do-facebook.html.

3.	 Silvio Waisbord, “Democratic Journalism and ‘Statelessness’”, Political Communication, 
24 (2007), pp. 115-129.

4.	 Pamela Shoemaker and Stephen Reese, Mediating the Message: Theories of Influences 
on Mass Media Content (White Plains, N.Y.: Longman, 1996). 

5.	 Silvio Waisbord, Reinventing Professionalism: Journalism and News in Global Perspec-
tive (Cambridge, UK: Polity Press, 2013), p. 154.

6.	 Ibid.
7.	 Ibid., p. 158.
8.	 Ibid., p. 162.
9.	 Roberto da Matta, O que faz o Brasil Brasil (São Paulo: Rocco, 1986); Maria Arminda do 

Nascimento Arruda , “A revolução burguesa no Brasil de Florestan Fernandes”, Revista 
USP, 29:5 (1996), pp. 56-65, www.periodicos.usp.br/revusp/article/download/25612/27354; 
Livia Neves Barbosa, “The Brazilian Jeitinho: An Exercise in National Identity”, in David 

https://exame.abril.com.br/estilo-de-vida/apos-oito-anos-jornal-do-brasil-volta-as-bancas-do-rio-de-janeiro/
https://exame.abril.com.br/estilo-de-vida/apos-oito-anos-jornal-do-brasil-volta-as-bancas-do-rio-de-janeiro/
https://www.meioemensagem.com.br/home/midia/2019/02/28/brasil-e-3a-maior-base-do-facebook.html
https://www.meioemensagem.com.br/home/midia/2019/02/28/brasil-e-3a-maior-base-do-facebook.html
http://www.periodicos.usp.br/revusp/article/download/25612/27354


 LEADING NEWSPAPERS IN BRAZIL 	117

J. Hess and Roberto da Matta (eds.), The Brazilian Puzzle: Culture on the Borderlands 
of the Western World (New York: Columbia University Press, 1995), pp. 35-48.

10.	 Graziella Moraes Silva and Matias Lopez, “Brazilian People in the Eyes of Elites: 
Repertoires and Symbolic Boundaries of Inequality”, Sociologia e antropologia, 5:1 
(2015), pp. 157-182. 

11.	 Elisa P. Reis, “Percepções da elite sobre pobreza e desigualdade”, Revista brasileira de 
ciências sociais, 14:42 (2000), pp. 143-152

12.	 Sonia Virginia Moreira, “Journalists in Brazil”, Worlds of Journalism Study, 30 Jan. 
2017, https://epub.ub.uni-muenchen.de/32084/1/Country_report_Brazil.pdf.

13.	 Daniel C. Hallin and Paolo Mancini, Comparing Media Systems Beyond the Western 
World (Cambridge, UK: Cambridge University Press, 2012), p. 295. 

14.	 Afonso de Albuquerque, “On Models and Margins: Comparative Media Models Viewed 
from a Brazilian Perspective”, in Daniel C. Hallin and Paolo Mancini (eds.), Comparing 
Media Systems Beyond the Western World (Cambridge, UK: Cambridge University Press, 
2012), p. 81.

15.	 Carolina Matos, Journalism and Political Democracy in Brazil (Lanham, MD: Lexing-
ton Books, 2008); Mauro Porto, “Novos apresentadores ou novo jornalismo? O Jornal 
Nacional antes e depois da saída de Cid Moreira”, Comunicação e Espaço Público, 1:2 
(2002), pp. 9-31.

16.	 Albuquerque, “On Models and Margins”, p. 94.
17.	 Roberto Pompeu de Toledo, O Presidente segundo o sociólogo (São Paulo: Cia. das 

Letras, 1998), p. 181. 
18.	 Marco Aurelio Nogueira, “Alianças e Hegemonia”, Política democrática, 1:2 (Jun.-Set. 

2001), pp. 119-126.
19.	 Freedom House, 2019, https://freedomhouse.org/report/freedom-world/2019/brazil.
20.	 Duncan McCargo, “Partisan Polyvalence: Characterizing the Political Role of Asian 

Media”, in Daniel Hallin and Paolo Mancini (eds.), Comparing Media Systems Beyond 
the Western World (Cambridge, UK: Cambridge University Press, 2012), pp. 201- 223.

21.	 Katrin Voltmer, “How Far Can Media Systems Travel? Applying Hallin and Mancini’s 
Comparative Framework outside the Western World”, in Daniel Hallin and Paolo Man-
cini (eds.), Comparing Media Systems Beyond the Western World, (Cambridge, UK: 
Cambridge University Press, 2012), p.240.

22.	 Tribunal Superior Eleitoral, “Brasil tem 75 partidos políticos em processo de formação”, 
25 Jan. 2019,

	 www.tse.jus.br/imprensa/noticias-tse/2019/Janeiro/brasil-tem-75-partidos-politicos-em-
-processo-de-formacao. 

23.	 Marcelo Coutinho de Lima and Camilla Bustani, “The Brazilian Elections of 1994”, 
Electoral Studies, 4:2 (1995), pp. 212-218.

24.	 The Conversation, “Brazil’s institutions are working, but its political party system is a 
disaster”, 5 Feb. 2018, https://theconversation.com/brazils-institutions-are-working-but-
its-political-party-system-is-a-disaster-90889.

25.	 Natalia Lambert, “Pulando de partidos desde 1988, Bolsonaro fecha com o nanico PSL” 
(6 June 2018), www.correiobraziliense.com.br/app/noticia/politica/2018/01/06/interna_po-
litica,651711/pulando-de-partidos-desde-1988-bolsonaro-fecha-com-o-nanico-psl.shtml.

26.	 “Brazil’s Bolsonaro Launches His Own Party in Political Gambit”, New York Times, 
21 Nov. 2019, www.nytimes.com/reuters/2019/11/21/world/americas/21reuters-brazil-
politics.html.

https://epub.ub.uni-muenchen.de/32084/1/Country_report_Brazil.pdf
https://freedomhouse.org/report/freedom-world/2019/brazil
http://www.tse.jus.br/imprensa/noticias-tse/2019/Janeiro/brasil-tem-75-partidos-politicos-em-processo-de-formacao
http://www.tse.jus.br/imprensa/noticias-tse/2019/Janeiro/brasil-tem-75-partidos-politicos-em-processo-de-formacao
https://theconversation.com/brazils-institutions-are-working-but-its-political-party-system-is-a-disaster-90889
https://theconversation.com/brazils-institutions-are-working-but-its-political-party-system-is-a-disaster-90889
https://www.correiobraziliense.com.br/app/noticia/politica/2018/01/06/interna_politica,651711/pulando-de-partidos-desde-1988-bolsonaro-fecha-com-o-nanico-psl.shtml
https://www.correiobraziliense.com.br/app/noticia/politica/2018/01/06/interna_politica,651711/pulando-de-partidos-desde-1988-bolsonaro-fecha-com-o-nanico-psl.shtml
http://www.nytimes.com/reuters/2019/11/21/world/americas/21reuters-brazil-politics.html
http://www.nytimes.com/reuters/2019/11/21/world/americas/21reuters-brazil-politics.html


118	 E.I.A.L. 30–2

27.	 Hanna Yahya, “Negócios de mídia: 2018 foi o ano de fechamento de jornais e revistas”, 
Poder360, 31 Dec. 2018, www.poder360.com.br/midia/negocios-de-midia-2018-foi-o-ano-
-de-fechamento-de-jornais-e-revistas/; Dubes Sônego Jr., “Sudeste: região perde dezenas 
de jornais e revistas tradicionais”, 20 Nov. 2018, http://observatoriodaimprensa.com.br/
atlas-da-noticia-2-0/sudeste-regiao-perde-dezenas-de-jornais-e-revistas-tradicionais/.

28.	 Bárbara Sacchitiello, “Circulação dos grandes jornais cresce no Brasil”, 30 Jan. 2019, 
https://www.meioemensagem.com.br/home/midia/2019/01/30/circulacao-digital-dos-
-grandes-jornais-cresce-no-brasil.html. See also https://www.statista.com/statistics/261629/
leading-newspapers-in-brazil-by-circulation/, Statista, 2019.

29.	 Afonso de Albuquerque, Eleonora Magalhães, and Marcelo Alves, “Internet and Elec-
tion Campaigns in Brazil: Lessons from the 2014 Presidential Election” ( 2014), www.
academia.edu/30144735/Internet_and_Election_Campaigns_in_Brazil_Lessons_from_
the_2014_Presidential_Election. 

30.	 Venício A. de Lima, “Qual a relevância dos jornalões?”, Observatório da imprensa, 28 
July 2009, http://observatoriodaimprensa.com.br/feitos-desfeitas/qual-a-relevancia-dos-
-jornaloes/.

31.	 Folha de S. Paulo, www.uol.com/folha.
32.	 https://grupoglobo.globo.com/quem-somos; www.estadao.com.br/ext/codigoetica/codi-

go_de_etica_miolo.pdf.
33.	 www.estadao.com.br/ext/codigoetica/codigo_de_etica_miolo.pdf.
34.	 Media Ownership Monitor, www.mom-rsf.org/en/countries/brazil/; “Brasil tem pior 

cenário de pluralidade da mídia em 12 países analisados pelo RSF”, 2 Feb. 2018, http://
agenciabrasil.ebc.com.br/direitos-humanos/noticia/2018-02/brasil-tem-pior-cenario-de-
-pluralidade-da-midia-em-12-paises.

35.	 Departmento Intersindical de Assessoria Parlamentar (DIAP), “Eleições 2018: bancada 
evangélica cresce na Câmara e no Senado”, 17 Oct. 2018, www.diap.org.br/index.php/
noticias/noticias/28532-eleicoes-2018-bancada-evangelica-cresce-na-camara-e-no-senado.

36.	 Presidência da República, Constituição de 1946, www.planalto.gov.br/ccivil_03/constitui-
cao/constituicao46.htm; Fernando A. Farias de Azevedo, “A grande imprensa brasileira. 
Paralelismo Politico e Antipetismo (1984-2014)”, thesis presented as requirement for 
promotion, Universidade Federal de São Carlos, 2016,

	 www.ponte.ufpr.br/wp-content/uploads/2016/maiores/TESE_AZEVEDO_TITULAR.
pdf.

37.	 Reporters Without Borders/Media Ownership Monitor in Brazil, www.mom-rsf.org/en/
countries/brazil/.

38.	 Folha de S. Paulo/UOL, www1.folha.uol.com.br/institucional/; Reporters Without Bor-
ders, Grupo Folha, https://brazil.mom-rsf.org/en/owners/companies/detail/company/
company/show/grupo-folha/.

39.	 O Estado de S. Paulo, www.estadao.com.br/historico/cronologia/crono1.htm.
40.	 Data about Brazillian Illiteracy, https://ipm.org.br; http://acaoeducativa.org.br/wp-content/

uploads/2018/08/Inaf2018_Relatório-Resultados-Preliminares_v08Ago2018.pdf.
41.	 “Urban Brazil”, Reuters Institute Digital News Report, 2018, www.digitalnewsreport.

org/survey/2018/brazil-2018/.
42.	 Atlas da notícia, www.atlas.jor.br/graficos/atlas_relatorio_v2.pdf.
43.	 Latinobarómetro, 2018, www.latinobarometro.org/lat.jsp.
44.	 “Urban Brazil”, Reuters Institute Digital News Report.

http://www.poder360.com.br/midia/negocios-de-midia-2018-foi-o-ano-de-fechamento-de-jornais-e-revistas/
http://www.poder360.com.br/midia/negocios-de-midia-2018-foi-o-ano-de-fechamento-de-jornais-e-revistas/
http://observatoriodaimprensa.com.br/atlas-da-noticia-2-0/sudeste-regiao-perde-dezenas-de-jornais-e-revistas-tradicionais/
http://observatoriodaimprensa.com.br/atlas-da-noticia-2-0/sudeste-regiao-perde-dezenas-de-jornais-e-revistas-tradicionais/
https://www.meioemensagem.com.br/home/midia/2019/01/30/circulacao-digital-dos-grandes-jornais-cresce-no-brasil.html
https://www.meioemensagem.com.br/home/midia/2019/01/30/circulacao-digital-dos-grandes-jornais-cresce-no-brasil.html
https://www.statista.com/statistics/261629/leading-newspapers-in-brazil-by-circulation/
https://www.statista.com/statistics/261629/leading-newspapers-in-brazil-by-circulation/
https://www.academia.edu/30144735/Internet_and_Election_Campaigns_in_Brazil_Lessons_from_the_2014_Presidential_Election
https://www.academia.edu/30144735/Internet_and_Election_Campaigns_in_Brazil_Lessons_from_the_2014_Presidential_Election
https://www.academia.edu/30144735/Internet_and_Election_Campaigns_in_Brazil_Lessons_from_the_2014_Presidential_Election
http://observatoriodaimprensa.com.br/feitos-desfeitas/qual-a-relevancia-dos-jornaloes/
http://observatoriodaimprensa.com.br/feitos-desfeitas/qual-a-relevancia-dos-jornaloes/
http://www.uol.com/folha
https://grupoglobo.globo.com/quem-somos
http://www.estadao.com.br/ext/codigoetica/codigo_de_etica_miolo.pdf
http://www.estadao.com.br/ext/codigoetica/codigo_de_etica_miolo.pdf
http://www.estadao.com.br/ext/codigoetica/codigo_de_etica_miolo.pdf
http://www.mom-rsf.org/en/countries/brazil/
http://agenciabrasil.ebc.com.br/direitos-humanos/noticia/2018-02/brasil-tem-pior-cenario-de-pluralidade-da-midia-em-12-paises
http://agenciabrasil.ebc.com.br/direitos-humanos/noticia/2018-02/brasil-tem-pior-cenario-de-pluralidade-da-midia-em-12-paises
http://agenciabrasil.ebc.com.br/direitos-humanos/noticia/2018-02/brasil-tem-pior-cenario-de-pluralidade-da-midia-em-12-paises
http://www.diap.org.br/index.php/noticias/noticias/28532-eleicoes-2018-bancada-evangelica-cresce-na-camara-e-no-senado
http://www.diap.org.br/index.php/noticias/noticias/28532-eleicoes-2018-bancada-evangelica-cresce-na-camara-e-no-senado
http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao46.htm
http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao46.htm
http://www.ponte.ufpr.br/wp-content/uploads/2016/maiores/TESE_AZEVEDO_TITULAR.pdf
http://www.ponte.ufpr.br/wp-content/uploads/2016/maiores/TESE_AZEVEDO_TITULAR.pdf
https://www.mom-rsf.org/en/countries/brazil/
https://www.mom-rsf.org/en/countries/brazil/
https://www1.folha.uol.com.br/institucional/
https://brazil.mom-rsf.org/en/owners/companies/detail/company/company/show/grupo-folha/
https://brazil.mom-rsf.org/en/owners/companies/detail/company/company/show/grupo-folha/
https://www.estadao.com.br/historico/cronologia/crono1.htm
https://ipm.org.br
http://acaoeducativa.org.br/wp-content/uploads/2018/08/Inaf2018_RelatÛrio-Resultados-Preliminares_v08Ago2018.pdf
http://acaoeducativa.org.br/wp-content/uploads/2018/08/Inaf2018_RelatÛrio-Resultados-Preliminares_v08Ago2018.pdf
http://www.digitalnewsreport.org/survey/2018/brazil-2018/
http://www.digitalnewsreport.org/survey/2018/brazil-2018/
https://www.atlas.jor.br/graficos/atlas_relatorio_v2.pdf
http://www.latinobarometro.org/lat.jsp


 LEADING NEWSPAPERS IN BRAZIL 	119

45.	 Governo do Basil, “Real é a moeda do Brasil desde 1994, página do governo do Brasil”, 
www.brasil.gov.br/economia-e-emprego/2009/11/Real-e-a-moeda-corrente-no-brasil-
-desde-1994. 

46.	 Matos, Journalism and Political Democracy in Brazil, p. 138; Porto, “Novos apresen-
tadores”, pp. 9-31.

47.	 Coutinho de Lima and Bustani, “The Brazilian Elections of 1994”, pp. 212-218.
48.	 Matos, Journalism and Political Democracy, pp. 142-184. 
49.	 Matos, Journalism and Political Democracy, pp. 129-152; Coutinho de Lima and Bustani, 

“The Brazilian Elections of 1994”, pp. 212-218.
50.	 Matos, Journalism and Political Democracy, p. 152.
51.	 Farias de Azevedo, “A grande imprensa brasileira”.
52.	 Fernando Henrique Cardoso, Diários da presidência, vol. 2 (São Paulo: Cia das Letras, 

2016), page not available.
53.	 Eli Diniz, “Democracy, State, and Industry: Continuity and Change between the Cardoso 

and Lula Administrations”, Latin American Perspectives, 38:3 (2011), p. 64.
54.	 Rodrigo de Carvalho, “A Imprensa escrita na era FHC: Análise dos editoriais dos jornais 

Folha de S. Paulo e o Globo no período 1995-2002,” MA thesis, University Cásper Líbero, 
2014, p. 225, https://casperlibero.edu.br/wp-content/uploads/2014/04/A-imprensa-escrita-
-na-era-FHC.pdf.

55.	 “Após três eleições, Lula chega à Presidência da República”, Folha de S. Paulo, 27 Oct. 
2002, www1.folha.uol.com.br/folha/brasil/ult96u41521.shtml.

56.	 Rubens Figueiredo and Ciro Coutinho, “A eleição de 2002”, Opinião pública, 9:2 (2003). 
57.	 Matos, Journalism and Political Democracy, p. 167.
58.	 Íntegra da Carta aos Brasileiros, Folha de S. Paulo, www1.folha.uol.com.br/folha/brasil/

ult96u33908.shtml.
59.	 Personal Experience. I worked at the newspaper O Estado de S. Paulo at that time and 

remember these events.
60.	 Wendy Hunter and Timothy J. Power, “Lula’s Brazil at Midterm”, Journal of Democracy, 

16:3 (July 2005), pp. 127–139. 
61.	 Alessandra Alde, “As eleições presidenciais de 2002 nos jornais”, Alceu, 3:6 (2003), pp. 

93-121. 
62.	 Felipe Borba, “A influência das campanhas nas eleições presidenciais, o papel da mídia”, 

Civitas, 8: 2 (2008), pp. 300-322.
63.	 Ibid., p. 321.
64.	 Folha de S. Paulo, www1.folha.uol.com.br/institucional/en/the_history_of_folha.

shtml?fill=4; O Estado de S. Paulo, https://brazil.mom-rsf.org/en/media/detail/outlet/o-
-estado-de-s-paulo/; O Globo, http://memoria.oglobo.globo.com/jornalismo/opiniao/.

65.	 Luis Carlos Bresser Pereira, “Pobres elites iluminadas”, Estudos avançados, 14:38 (2000), 
p. 243, www.scielo.br/pdf/ea/v14n38/v14n38a12.pdf. 

66.	 Ibid.
67.	 Fernando Antonio Azevedo, “A imprensa brasileira e o PT: um balanço das coberturas 

das eleições presidenciais (1989-2006)”, www.academia.edu/30967181/A_impren-
sa_brasileira_e_o_PT.doc.docx.

68.	 Borba, “A influência das campanhas”, p. 322.
69.	 David Samuels, “Brazilian Democracy under Lula and the PT”, in Jorge Dominguez 

and Michael Shifter (eds.), Constructing Democratic Governance in Latin America, 3rd 
ed. (Baltimore: The Johns Hopkins University Press, 2007); Maria Hermínia Tavares 

http://www.brasil.gov.br/economia-e-emprego/2009/11/Real-e-a-moeda-corrente-no-brasil-desde-1994
http://www.brasil.gov.br/economia-e-emprego/2009/11/Real-e-a-moeda-corrente-no-brasil-desde-1994
https://casperlibero.edu.br/wp-content/uploads/2014/04/A-imprensa-escrita-na-era-FHC.pdf
https://casperlibero.edu.br/wp-content/uploads/2014/04/A-imprensa-escrita-na-era-FHC.pdf
https://www1.folha.uol.com.br/folha/brasil/ult96u41521.shtml
https://www1.folha.uol.com.br/folha/brasil/ult96u33908.shtml
https://www1.folha.uol.com.br/folha/brasil/ult96u33908.shtml
https://www1.folha.uol.com.br/institucional/en/the_history_of_folha.shtml?fill=4
https://www1.folha.uol.com.br/institucional/en/the_history_of_folha.shtml?fill=4
https://brazil.mom-rsf.org/en/media/detail/outlet/o-estado-de-s-paulo/
https://brazil.mom-rsf.org/en/media/detail/outlet/o-estado-de-s-paulo/
http://memoria.oglobo.globo.com/jornalismo/opiniao/
http://www.scielo.br/pdf/ea/v14n38/v14n38a12.pdf
https://www.academia.edu/30967181/A_imprensa_brasileira_e_o_PT.doc.docx
https://www.academia.edu/30967181/A_imprensa_brasileira_e_o_PT.doc.docx


120	 E.I.A.L. 30–2

de Almeida, “The social policies of Lula’s administration”, Novos estudos CEBRAP, 70 
(Nov. 2004), pp. 7-17. 

70.	 Lula da Silva interview with TV Globo, 17 July 2005, http://memoriaglobo.globo.com/
programas/jornalismo/coberturas/mensalao/entrevista-de-lula-exibida-com-exclusividade-
no-fantastico.htm. 

71.	 “2005, o ano que não terminou”, 26 Dec. 2005, https://noticias.uol.com.br/ultnot/espe-
cial/2005/12/26/ult2643u155.jhtm; Renata Lo Prete, “Jefferson denuncia mesada paga 
pelo tesoureiro do PT”, Folha de S. Paulo, 6 June 2005, www1.folha.uol.com.br/fsp/
brasil/fc0606200502.htm.

72.	 Pedro Santos Mundim, “O viés da cobertura política da imprensa nas eleições presiden-
ciais brasileiras de 2002, 2006 e 2010,” Revista brasileira de ciência política [Brasília], 
25 (Jan. 2018), pp 7-46.

73.	 Lucio Renno, “Notes on the Brazilian 2006 Presidential Elections: The Winding Road 
to Democratic Consolidation”, Colombia internacional [Universidad de los Andes], 64 
(2006), pp 154-165, 2006. Renno has done a great deal of research on Brazil; see www.
researchgate.net/profile/Lucio_Renno/research.

74.	 Farias de Azevedo, “A grande imprensa brasileira”, pp. 146-147.
75.	 Heloiza Herscovitz, “Online Coverage of the 2010 Brazilian Presidential Elections: 

Framing Power and Professional Ideology”, Communication Studies [Portugal], 12 (Dec. 
2012), pp. 1-23.

76.	 Heloiza Herscovitz, “Brazil: Latin America’s Communication Leader,” in William A. 
Hatchen & James F. Scotton (eds.), The World News Prism: Digital, Social and Interac-
tive , 9th ed. (UK: Wiley Blackwell, 2016), pp. 77-98.

77.	 Farias de Azevedo, “A grande imprensa brasileira”, pp. 146-147.
78.	 Mads Damgaard, “Cascading Corruption News: Explaining the Bias of Media Attention 

to Brazil’s Political Scandals”, Opinião pública, 24:1 (Jan.-April 2018), pp. 114-143. 
See also: Haroldo V Ribeiro, et al., “The Dynamical Structure of Political Corruption 
Networks,” Journal of Complex Networks, 6:6 (Dec. 2018), pp. 989–1003; Silvio Wais-
bord, Watchdog Journalism in South America: News, Accountability, and Democracy 
(New York: Columbia University Press, 2000), p. 233; João Feres Junior and Luna de 
Oliveira Sassara, “Corrupção, escândalos e a cobertura midiática da política,” Novos 
estudos CEBRAP, 35:2 (Jul. 2016), pp. 205-225.

79.	 Mads Damgaard, “Cascading Corruption News”, p. 114. Feres Junior and de Oliveira 
Sassara, “Corrupção, escândalos”.

80.	 Silvio Waisbord, Watchdog Journalism in South America.
81.	 Mads Damgaard, “Cascading Corruption News”, pp. 114-143.
82.	 Theofilo Rodrigues, “The Role of the Media in the Processes of Impeachment of Dilma 

Rousseff (2016) and Michel Temer (2017)”, Contracampo - Brazilian Journal of Com-
munication, 37:2 (2018), pp. 36-57. 

83.	 Feres Junior and de Oliveira Sassara, “Corrupção, escândalos”.
84.	 Liziane Guazina and Ébida Santos, “O impeachment de Dilma Rousseff nas capas da 

Folha de S. Paulo”, study presented at 41st Encontro Anual da Anpocs, Caxambu, Minas 
Gerais, 2017, www.anpocs.com/index.php/papers-40-encontro-2/gt-30/gt17-21/10760-
-o-impeachment-de-dilma-rousseff-nas-capas-da-folha-de-s-paulo/file.

85.	 Ibid.
86.	 Francisco Paulo Jamil Marques, Camila Mont’Alvern and Isabele Mitozo, “O impeachment 

de Dilma Rousseff nos editoriais de Folha e Estadão”, study presented at the 26th Encontro 
Anual da Compós , Sao Paulo, 2017, p. 23, http://www.compos.org.br/data/arquivos_2017/

http://memoriaglobo.globo.com/programas/jornalismo/coberturas/mensalao/entrevista-de-lula-exibida-com-exclusividade-no-fantastico.htm
http://memoriaglobo.globo.com/programas/jornalismo/coberturas/mensalao/entrevista-de-lula-exibida-com-exclusividade-no-fantastico.htm
http://memoriaglobo.globo.com/programas/jornalismo/coberturas/mensalao/entrevista-de-lula-exibida-com-exclusividade-no-fantastico.htm
https://noticias.uol.com.br/ultnot/especial/2005/12/26/ult2643u155.jhtm
https://noticias.uol.com.br/ultnot/especial/2005/12/26/ult2643u155.jhtm
https://www1.folha.uol.com.br/fsp/brasil/fc0606200502.htm
https://www1.folha.uol.com.br/fsp/brasil/fc0606200502.htm
https://www.researchgate.net/profile/Lucio_Renno/research
https://www.researchgate.net/profile/Lucio_Renno/research
http://www.anpocs.com/index.php/papers-40-encontro-2/gt-30/gt17-21/10760-o-impeachment-de-dilma-rousseff-nas-capas-da-folha-de-s-paulo/file
http://www.anpocs.com/index.php/papers-40-encontro-2/gt-30/gt17-21/10760-o-impeachment-de-dilma-rousseff-nas-capas-da-folha-de-s-paulo/file


 LEADING NEWSPAPERS IN BRAZIL 	121

trabalhos_arquivo_AT3DNMAN7NR205 3DZH3F_26_5377_15_02_2017_14_26_35.
pdf.

87.	 Carla Rizzotto, Daniela Drummond, Diego Antonelli, and Paulo Ferracioli, “A narrativa 
do impeachment de Dilma Rousseff nas páginas dos jornais brasileiros”, Compolítica, 8:2 
(2018), pp. 69-98, https://pdfs.semanticscholar.org/a487/93f0ee2c8e7691cf6ebbe55933
c8123a8c93.pdf?_ga=2.112968516.1129145420.1575596361-1287562823.1575596361.

88.	 Mariana Martinez, O Globo, “ANJ condena ameaça de Bolsonaro ao jornal ‘Folha de 
S.Paulo’”, 30 Oct. 2018, https://oglobo.globo.com/brasil/anj-condena-ameaca-de-bolsonaro-
-ao-jornal-folha-de-spaulo-23200611; Anderson Scardoeli, “Bolsonaro promete acabar 
com ‘mamata’ da Folha de S. Paulo”, Comunique-se Portal, 24 Oct. 2018, https://portal.
comunique-se.com.br/bolsonaro-promete-acabar-com-mamata-da-folha-de-s-paulo. 

89.	 The text of the editorial is reproduced on Gilvan Cavalcanti de Melo’s blog, “Democracia 
Política e Novo Reformismo,” (Sep. 30, 2018), http://gilvanmelo.blogspot.com/2018/09/a-
-hora-do-compromisso-editorial-folha.html. 

90.	 Ibid.
91.	 “Segundo turno precisa discutir, enfim, programas”, O Globo, 7 Oct., 2018, https://

oglobo.globo.com/opiniao/segundo-turno-precisa-discutir-enfim-programas-23138122.
92.	 “Jornalistas protestam contra ‘cárcere privado’ e deixam cobertura da posse”, 1 Jan. 2019, 

www.em.com.br/app/noticia/politica/2019/01/01/interna_politica,1017671/jornalistas-
-protestam-contra-carcere-privado-e-deixam-cobertura-da-p.shtml.

93.	 Agência Estado, “Em 2 meses de governo, mídia é alvo de Bolsonaro no Twitter a cada 
3 dias”, Correio Braziliense, 3 Dec. 2019,

	 www.correiobraziliense.com.br/app/noticia/politica/2019/03/12/interna_politica,742353/
midia-e-alvo-de-bolsonaro-no-twitter-a-cada-3-dias.shtml.

94.	 “Estadão, que apoiou o golpe, descobre a pólvora: Bolsonaro é movido por fanatismo”, 
24 Feb. 2019, Carta Campinas, https://cartacampinas.com.br/2019/02/estadao-que-
-apoiou-o-golpe-descobre-a-polvora-bolsonaro-e-movido-por-fanatismo/.

95.	 Poder360, “Bolsonaro diz que imprensa distorce suas declarações e sente falta do PT”, 
13 June 2019,

	 https://www.poder360.com.br/midia/bolsonaro-diz-que-imprensa-distorce-suas-decla-
racoes-e-sente-saudades-do-pt/.

96.	 Gustavo Uribe, “Bolsonaro cumpre ameaça e exclui Folha de licitação da Presidência 
para assinatura de jornais”, Folha de S. Paulo, 28 Nov. 2019, www1.folha.uol.com.br/
poder/2019/11/bolsonaro-cumpre-ameaca-e-exclui-folha-de-licitacao-da-presidencia-
-para-assinatura-de-jornais.shtml;“Fantasia de imperador”, Folha de S. Paulo, 29 Nov. 
2019, www1.folha.uol.com.br/opiniao/2019/11/fantasia-de-imperador.shtml. 

97.	 Taylor Barnes, “Brazilian President Bolsonaro’s media threats condemned following 
report on alleged murder link”, CNN, 30 Oct. 2019, www.cnn.com/2019/10/30/americas/
reporters-without-borders-bolsonaro-brazil-intl/.

98.	 Fernando Moraes, “Bolsonaro vai perder a guerra contra Globo”, Brasil 247, 25 Nov. 
2019, www.brasil247.com/cultura/fernando-morais-bolsonaro-vai-perder-a-guerra-
-contra-a-globo. Moraes cites data from the presidency’s secretary of communication 
(SECOM) and the Brazilian Federal Court of Auditors (TCU) revealing that in previous 
years Globo received about 60 percent of federal government advertising, despite having 
around 42 percent of the audience. The advertising share was renegotiated by the Lula 
da Silva administration to 40 percent and by 2019 it had fallen to 16 percent, according 
to the TCU and Folha de S. Paulo.

https://pdfs.semanticscholar.org/a487/93f0ee2c8e7691cf6ebbe55933c8123a8c93.pdf?_ga=2.112968516.1129145420.1575596361-1287562823.1575596361
https://pdfs.semanticscholar.org/a487/93f0ee2c8e7691cf6ebbe55933c8123a8c93.pdf?_ga=2.112968516.1129145420.1575596361-1287562823.1575596361
https://oglobo.globo.com/brasil/anj-condena-ameaca-de-bolsonaro-ao-jornal-folha-de-spaulo-23200611
https://oglobo.globo.com/brasil/anj-condena-ameaca-de-bolsonaro-ao-jornal-folha-de-spaulo-23200611
https://portal.comunique-se.com.br/bolsonaro-promete-acabar-com-mamata-da-folha-de-s-paulo
https://portal.comunique-se.com.br/bolsonaro-promete-acabar-com-mamata-da-folha-de-s-paulo
http://gilvanmelo.blogspot.com/2018/09/a-hora-do-compromisso-editorial-folha.html
http://gilvanmelo.blogspot.com/2018/09/a-hora-do-compromisso-editorial-folha.html
https://oglobo.globo.com/opiniao/segundo-turno-precisa-discutir-enfim-programas-23138122
https://oglobo.globo.com/opiniao/segundo-turno-precisa-discutir-enfim-programas-23138122
https://www.em.com.br/app/noticia/politica/2019/01/01/interna_politica,1017671/jornalistas-protestam-contra-carcere-privado-e-deixam-cobertura-da-p.shtml
https://www.em.com.br/app/noticia/politica/2019/01/01/interna_politica,1017671/jornalistas-protestam-contra-carcere-privado-e-deixam-cobertura-da-p.shtml
https://www.correiobraziliense.com.br/app/noticia/politica/2019/03/12/interna_politica,742353/midia-e-alvo-de-bolsonaro-no-twitter-a-cada-3-dias.shtml
https://www.correiobraziliense.com.br/app/noticia/politica/2019/03/12/interna_politica,742353/midia-e-alvo-de-bolsonaro-no-twitter-a-cada-3-dias.shtml
https://cartacampinas.com.br/2019/02/estadao-que-apoiou-o-golpe-descobre-a-polvora-bolsonaro-e-movido-por-fanatismo/
https://cartacampinas.com.br/2019/02/estadao-que-apoiou-o-golpe-descobre-a-polvora-bolsonaro-e-movido-por-fanatismo/
https://www.poder360.com.br/midia/bolsonaro-diz-que-imprensa-distorce-suas-declaracoes-e-sente-saudades-do-pt/
https://www.poder360.com.br/midia/bolsonaro-diz-que-imprensa-distorce-suas-declaracoes-e-sente-saudades-do-pt/
https://www1.folha.uol.com.br/poder/2019/11/bolsonaro-cumpre-ameaca-e-exclui-folha-de-licitacao-da-presidencia-para-assinatura-de-jornais.shtml
https://www1.folha.uol.com.br/poder/2019/11/bolsonaro-cumpre-ameaca-e-exclui-folha-de-licitacao-da-presidencia-para-assinatura-de-jornais.shtml
https://www1.folha.uol.com.br/poder/2019/11/bolsonaro-cumpre-ameaca-e-exclui-folha-de-licitacao-da-presidencia-para-assinatura-de-jornais.shtml
https://www1.folha.uol.com.br/opiniao/2019/11/fantasia-de-imperador.shtml
http://www.cnn.com/2019/10/30/americas/reporters-without-borders-bolsonaro-brazil-intl/
http://www.cnn.com/2019/10/30/americas/reporters-without-borders-bolsonaro-brazil-intl/
https://www.brasil247.com/cultura/fernando-morais-bolsonaro-vai-perder-a-guerra-contra-a-globo
https://www.brasil247.com/cultura/fernando-morais-bolsonaro-vai-perder-a-guerra-contra-a-globo


122	 E.I.A.L. 30–2

99.	 Marcus Gomes, Heike Doering, and Glenn Morgan, “Why the business elites may regret 
helping Jair Bolsonaro”, The Brazilian Report, 31 Oct. 2018, https://brazilian.report/
power/2018/10/31/business-elites-jair-bolsonaro/.

https://brazilian.report/power/2018/10/31/business-elites-jair-bolsonaro/
https://brazilian.report/power/2018/10/31/business-elites-jair-bolsonaro/

